SkÀrpning av riktlinjer för gÄngvÀgar och cykelvÀgar
Miljöpartiet fick igenom flera viktiga förbÀttringar av riktlinjerna för utformning av cykelvÀgar vid tekniska nÀmndens sammantrÀde i onsdags. Förslaget frÄn Miljöpartiet fick stöd av Socialdemokraterna och VÀnsterpartiet. Det innehÄller snabbcykelvÀgnÀt, tydligare vÀgmarkering av de enkelriktade cykelbanorna och skyltning av cykelöverfarter samt rymligare cykelstÀll med lÄsmöjlighet.
Tekniska nÀmnden beslutade vid sitt sammantrÀde under onsdagkvÀllen om nya riktlinjer för utformning av gÄngvÀgar och cykelvÀgar. Förvaltningen hade redan föreslagit en revidering dÀr gÄng- och cykeltrafiken i större utstrÀckning behandlas som olika trafikslag. Förslaget frÄn förvaltningen förstÀrktes med punkter om snabbcykelvÀgnÀt, tydligare vÀgmarkering av de enkelriktade cykelbanorna och skyltning av cykelöverfarter samt rymligare cykelstÀll med lÄsmöjlighet. (Se de fullstÀndiga tillÀggen nedan). Allianspartierna röstade emot förslaget.
– Jag Ă€r glad att vi kunde fĂ„ stöd frĂ„n Socialdemokraterna och VĂ€nsterpartiet för vĂ„ra förslag som nu kommer att ge förbĂ€ttringar för cyklister. Miljöpartiet har ett omfattande cykelprogram och i och med detta beslut har vi fĂ„tt pĂ„ plats flera viktiga justeringar av riktlinjerna som styr hur cykelvĂ€gar i Lund utformas, sĂ€ger Jens Gynnerstedt, ledamot (MP) som tjĂ€nstgjorde vid tekniska nĂ€mndens sammantrĂ€de.
– Ăntligen fĂ„r vi beslut om att vi ska ha ett snabbcykelvĂ€gnĂ€t och att cykelstĂ€ll ska vara rymligare sĂ„ att cyklarna faktiskt fĂ„r plats och dessutom ska det finnas möjlighet att lĂ„sa fast cyklarna i ram. Det hĂ€r har Lunds cyklister lĂ€ngtat efter, sĂ€ger Emma Berginger, ordförande i tekniska nĂ€mnden (MP) och som hade förberett Miljöpartiets stĂ€llningstagande.
Förvaltningens förslag bifölls med följande Àndringar och tillÀgg:
2.2 Ăvergripande principer för utformning av cykelnĂ€tet
Ny punkt: CykelnÀtet ska ge möjligheter för olika hastigheter. Det finmaskiga nÀtet behöver kompletteras av ett cykelvÀgnÀt som anpassas för hastigheter pÄ minst 25 km/h.
3 Utformningsprinciper
Ăndring: Enkelriktade cykelbanor ska markeras med cykelsymbol och pil pĂ„ cykelbanan, vid start- och slutpunkt samt med jĂ€mna mellanrum lĂ€ngs hela den enkelriktade cykelbanans strĂ€ckning. VĂ€gmarkeringen kompletteras med ett vĂ€gmĂ€rke sĂ€ttas upp enligt bild 1.
3.10.4. Cykelöverfarter
TillÀgg: Cykelöverfarter ska skyltas sÄ att cyklisterna i god tid ser att de nÀrmar sig en cykelöverfart.
3.11 CykelstÀll
Ăndring: AvstĂ„ndet mellan tvĂ„ cykelparkeringsplatser ska vara sĂ„ brett att cyklar lĂ€tt kan parkeras. C/c-avstĂ„nd pĂ„ 70 cm anvĂ€nds och lĂ„smöjlighet i ram ska som regel erbjudas. DĂ€r behovet av cykelstĂ€ll Ă€r stort kan tvĂ„vĂ„ningsstĂ€ll anvĂ€ndas.
TillÀgg: Vid större cykelparkeringsplatser, med hög belastning (exempelvis vid Lund C) skyltas tidsgrÀnser för sÄvÀl 24-timmar som lÄngtidsparkering för att cyklister ska veta vilka tidsgrÀnser som gÀller.