SkÀrpning av riktlinjer för gÄngvÀgar och cykelvÀgar

SkÀrpning av riktlinjer för gÄngvÀgar och cykelvÀgar

Miljöpartiet fick igenom flera viktiga förbÀttringar av riktlinjerna för utformning av cykelvÀgar vid tekniska nÀmndens sammantrÀde i onsdags. Förslaget frÄn Miljöpartiet fick stöd av Socialdemokraterna och VÀnsterpartiet. Det innehÄller snabbcykelvÀgnÀt, tydligare vÀgmarkering av de enkelriktade cykelbanorna och skyltning av cykelöverfarter samt rymligare cykelstÀll med lÄsmöjlighet.


Tekniska nĂ€mnden beslutade vid sitt sammantrĂ€de under onsdagkvĂ€llen om nya riktlinjer för utformning av gĂ„ngvĂ€gar och cykelvĂ€gar. Förvaltningen hade redan föreslagit en revidering dĂ€r gĂ„ng- och cykeltrafiken i större utstrĂ€ckning behandlas som olika trafikslag. Förslaget frĂ„n förvaltningen förstĂ€rktes med punkter om snabbcykelvĂ€gnĂ€t, tydligare vĂ€gmarkering av de enkelriktade cykelbanorna och skyltning av cykelöverfarter samt rymligare cykelstĂ€ll med lĂ„smöjlighet. (Se de fullstĂ€ndiga tillĂ€ggen nedan). Allianspartierna röstade emot förslaget. 

– Jag Ă€r glad att vi kunde fĂ„ stöd frĂ„n Socialdemokraterna och VĂ€nsterpartiet för vĂ„ra förslag som nu kommer att ge förbĂ€ttringar för cyklister. Miljöpartiet har ett omfattande cykelprogram och i och med detta beslut har vi fĂ„tt pĂ„ plats flera viktiga justeringar av riktlinjerna som styr hur cykelvĂ€gar i Lund utformas, sĂ€ger Jens Gynnerstedt, ledamot (MP) som tjĂ€nstgjorde vid tekniska nĂ€mndens sammantrĂ€de.

– Äntligen fĂ„r vi beslut om att vi ska ha ett snabbcykelvĂ€gnĂ€t och att cykelstĂ€ll ska vara rymligare sĂ„ att cyklarna faktiskt fĂ„r plats och dessutom ska det finnas möjlighet att lĂ„sa fast cyklarna i ram. Det hĂ€r har Lunds cyklister lĂ€ngtat efter, sĂ€ger Emma Berginger, ordförande i tekniska nĂ€mnden (MP) och som hade förberett Miljöpartiets stĂ€llningstagande.

 

Förvaltningens förslag bifölls med följande Àndringar och tillÀgg:

2.2 Övergripande principer för utformning av cykelnĂ€tet

Ny punkt: CykelnÀtet ska ge möjligheter för olika hastigheter. Det finmaskiga nÀtet behöver kompletteras av ett cykelvÀgnÀt som anpassas för hastigheter pÄ minst 25 km/h.

3 Utformningsprinciper

Ändring: Enkelriktade cykelbanor ska markeras med cykelsymbol och pil pĂ„ cykelbanan, vid start- och slutpunkt samt med jĂ€mna mellanrum lĂ€ngs hela den enkelriktade cykelbanans strĂ€ckning. VĂ€gmarkeringen kompletteras med ett vĂ€gmĂ€rke sĂ€ttas upp enligt bild 1.

3.10.4. Cykelöverfarter

TillÀgg: Cykelöverfarter ska skyltas sÄ att cyklisterna i god tid ser att de nÀrmar sig en cykelöverfart.

3.11 CykelstÀll

Ändring: AvstĂ„ndet mellan tvĂ„ cykelparkeringsplatser ska vara sĂ„ brett att cyklar lĂ€tt kan parkeras. C/c-avstĂ„nd pĂ„ 70 cm anvĂ€nds och lĂ„smöjlighet i ram ska som regel erbjudas. DĂ€r behovet av cykelstĂ€ll Ă€r stort kan tvĂ„vĂ„ningsstĂ€ll anvĂ€ndas. 

TillÀgg: Vid större cykelparkeringsplatser, med hög belastning (exempelvis vid Lund C) skyltas tidsgrÀnser för sÄvÀl 24-timmar som lÄngtidsparkering för att cyklister ska veta vilka tidsgrÀnser som gÀller.

Relaterade nyheter

Örebro lĂ€n, 3 maj 2024

NA Ledare: Möt den mĂ€ktigaste svensken i Europaparlamentet – Alice Bah Kuhnke

SkÄne, 3 maj 2024

Debattartikel: Inför gratis TBE-vaccin i SkÄne

Örebro lĂ€n, 2 maj 2024

Camilla Hansén (MP) stÀller frÄga till skolministern om digitalisering

Kunde inte hitta nÄgra poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

LĂ€s alla nyheter