Miljöpartiet i Byggnadsnämnden: Nej till trafikplats Ideon – ja till satsning på kollektivtrafik

Den 19 juni behandlade Byggnadsnämnden Trafikverkets förslag om att bygga en ny motorvägsavfart vid Ideon/Östra Torn. Genom ett gemensamt yttrande från de borgerliga partierna och Socialdemokraterna sa nämnden ja till Trafikverkets förslag. Miljöpartiet yrkade på att planeringen för ökad biltrafik skulle avvisas.
Så här ville Miljöpartiet att nämnden skulle uttala sig:

”Trafikverket planerar för en 50-procentig trafikökning i sydvästra Skåne fram till år 2030. För väg E22 i det aktuella utredningsområdet innebär detta en ökning av biltrafikflödet på upp till 21 000 motorfordon per dygn, totalt sett ett flöde på över 50 000 motorfordon per dygn.

Förslaget om en ny trafikplats Ideon och ytterligare ett körfält på E22 kommer, liksom all kapacitetsutbyggnad i vägtrafiksystemet, att alstra ny trafik, s k inducerad trafik.

Byggnadsnämnden konstaterar att den planerade trafikökningen gör det svårt, i värsta fall omöjligt, för Lund att nå såväl målen i Strategi för hållbart transportsystem i Lund 2030 (dvs den s k LundaMaTs II) som klimatmålet. För att 2050 års klimatmål – en utsläppsnivå av växthusgaser på en nivå nära noll – fordras enligt beräkningar gjorda av Lunds kommun att bilresorna i Lund måste halveras fram till 2050.

Trafikverkets förslag om ny trafikplats Ideon och ytterligare ett körfält på E22 måste därför avvisas. I stället för att inbjuda till mera bilkörning måste enligt Byggnadsnämndens uppfattning åtgärder vidtas för att minska bilresandet även på det statliga vägnätet. Ett första steg i denna riktning bör på det aktuella vägavsnittet vara att bygga s k flytande busskörfält för att underlätta kollektivtrafikens framkomlighet och öka dess attraktionskraft gentemot bilismen.”

Detta förslag till yttrande från Byggnadsnämnden röstades alltså ner av de borgerliga och Socialdemokraterna tillsammans.

Ulf Nymark, ersättare för Miljöpartiet i Byggnadsnämnden