Ukrainas sak är vår

En av våra värsta farhågor har besannats. Den ryska invasionen av Ukraina är ett grovt brott mot folkrätten och hotar hela europas säkerhet.
Det är Putins Ryssland som bär ansvaret för den här situationen. Vi i Miljöpartiet fördömer därför det avskyvärda ryska angreppet med full kraft.

Att låta Putin komma undan med invasionen och avsätta den demokratiskt valda statsledningen i Ukraina innebär ett enormt hot mot hela Europas säkerhet, och en humanitär katastrof för det ukrainska folket. Detta måste få ett stopp.

Nu måste Putins aggression mötas av europeisk enighet och beslutsamhet. Sanktionerna måste vara hårda och motståndet kompakt. Ukraina ska aldrig behöva betvivla stödet från sina europeiska vänner. Ryssland behöver stängas av från Swift, det internationella betalsystemet som gör det möjligt för Ryssland att handla med omvärlden.
Den ryska politiska och ekonomiska elitens enorma tillgångar i Europa behöver beslagtas eller frysas.

För oss i Miljöpartiet är det är självklart att Sverige ska stötta Ukrainas kamp för självbestämmande, på alla sätt. Tillsammans med EU ska Sverige stå upp för mänskliga rättigheter, folkrätt och aktivt gå mot Putins olagliga agerande.

Ett fruktansvärt lidande har drabbat folket i Ukraina. Människor flyr för sina liv. Den humanitära situationen kommer fortsätta att förvärras. Miljöpartiet vill se omfattande humanitär hjälp och ta emot ukrainska flyktingar. Sverige och EU har ett gemensamt ansvar att välkomna de människor som flyr för sina liv.

För Miljöpartiet är det viktigt att Sverige står enat och starkt i solidaritet med Ukraina och det ukrainska folket. Vi ska värna demokrati och mänskliga rättigheter. Vi ska kämpa för freden och folkrätten särskilt i tider som dessa.

Uttalande vid årsmöte den 27/2 2022
Miljöpartiet i Linköping