Låt hela Trädgårdsföreningen vara en plats för möten och rekreation!

Parkens sydöstra del, längs vägen upp mot Universitetssjukhuset används idag som förråd. Den kan användas mycket bättre! En yta på cirka 1 500 kvadratmeter skulle kunna vara en fin yta, en målpunkt för oss Linköpingsbor istället. På samhällsbyggnadsnämnden 19:e juni fick vi information om att man anlitat landskapsarkitekter för att ta fram förslag på hur man ska utveckla Trädgårdsföreningens sydöstra del.

Låt dem jobba med breda penseldrag! Idag är denna del av parken ett förråd och arbetsyta. Den är undanskymd, ganska ödslig. En plats vi hastar förbi, den kan kännas otrygg på kvällarna. Vi ser att Trädgårdsföreningen, som är hela Linköpings gemensamma uteplats, behöver en översyn med ett brett perspektiv. Låt oss göra även denna del av parken till trivsam målpunkt! Här skulle det kunna vara en dansbana, en Boulebar eller någon annan verksamhet som lockar människor. Intill finns ett formgivarkollektiv och en smedja – kanske en plats för kultur?

Hotell Ekoxen finns strax intill. Vad kan vi göra för att utveckla detta lite bortglömda hörn av staden och få mervärden tillsammans? I samspel med de verksamheter som redan finns där? Trädgårdsföreningen har sina olika delar: Barnens del med den stora lekparken, Naturcentrum med natur och odling, växthusen och restaurangen och scenen med den stora ytan för evenemang eller picknickar eller bara ligga och slappa på gräset. Men vi saknar en del med gemensamma aktiviteter för vuxna.

Vinterförvaring av urnor och förråd kan vi med fördel ha någon annanstans. Kommunen har flera förråd på andra ställen. Låt oss istället öppna upp ytan både inomhus och utomhus för levande verksamheter som skapar mervärde i parken och naturliga flöden av människor där även kvällstid för att öka tryggheten.

Maria Moraes (MP), kommunalråd
Gunnar Gustafsson (MP), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden