Vägar – kommunen måste ta ansvar

Pausa åtgärder som pågår eller planeras starta angående enskilda vägar

Miljöpartiet vill

Miljöpartiets ställningstagande i frågan om framtiden för enskilda vägar i Leksand.
Miljöpartiet föreslår att man pausar alla åtgärder som pågår eller planeras starta angående enskilda vägar.
Då frågan är het och kommunfullmäktige förväntas avslå Bygdepartiets motion om paus nu redan på måndag lägger vi detta även i en egen tråd.
Kommunen har, i samband med kommunsammanslagningen på 1970-talet, åtagit sig att sköta enskilda vägar.
Miljöpartiet anser att kommunen i och med detta har ett särskilt ansvar för att en eventuell förändring av nuvarande ordning sker på ett sådant sätt som berörda fastighetsägare kan förstå och acceptera.
Miljöpartiet anser att en rättvis fördelning av kostnader för vägnätet ska ske oavsett var inom kommunen man har sin fastighet, om det så är Käringberget, Åkerö, Skeberg eller någon annanstans i kommunen. Därmed inte sagt att Miljöpartiet anser att samfällighetsföreningar ska bildas, det kan finnas andra lösningar.
Idag föreligger en mängd oklarheter om vad kommunens olika beslut innebär och vad de har för konsekvenser för fastighetsägarna.
Här anges några av de frågeställningar kommunen inte besvarar på ett tydligt sätt:
Vilka andra möjliga lösningar finns det på frågan och varför har de valts bort?
Den utredning som föreslagen förändring troligen baseras på är från 2008 och bör vara delvis inaktuell. Vad är aktuellt idag, vad är inaktuellt?
På kommunens hemsida presenteras ett antal beslut i frågan, däremot finns inte beslutsunderlagen med varför det i flera fall inte går att avgöra vilket beslut som egentligen fattades.
Det anges på kommunens hemsida att fattade beslut i frågor om kommunala bidrag för drift av vägar samt för lantmäteriförrättning har överklagats. Dessa beslut kan ha stor påverkan för enskilda fastighetsägare. Det är förvånande att processen tillåts fortsätt trots dessa överklaganden.
Kostnaden för fastighetsägarna för en lantmäteriförrättning är mycket svår att bedöma, vilka faktorer som påverkar och på vilket sätt, kan kommuninnevånarna/fastighetsägarna rimligen inte bedöma.
Vad är det som säger att det ska bildas en gemensamhetsanläggning för varje by, vad hindrar att det blir en för hela Leksand eller några få, för större områden? Det senare är vad utredningen från 2008 föreslog.
Hur har kommunen tänkt göra med de kommunala gator som idag finns i norra Leksand? Förutsättningarna bör inte tillåtas vara olika för jämförbara delar av Leksand.
En livlig debatt försiggår på sociala medier, bl.a. på Facebookgruppen ”Leksingar pratar Leksand” där lyfts ytterligare frågor som kräver svar.
Miljöpartiet föreslår:
Att man pausar alla åtgärder som pågår eller planeras starta angående enskilda vägar i Leksand tills konsekvenserna utretts ordentligt och att berörda fastighetsägare och kommuninvånare får tydlig information om vad som gäller.
Först därefter kan beslut fattas om fortsatt hantering.
Miljöpartiet sitter inte i fullmäktige för närvarande och kan inte påverka beslutet.
Hur kommer "din" politiker att rösta på måndag?

Nyheter på Vägar – kommunen måste ta ansvar