Kvalitet
Kommunala verksamheter ska ha god kvalitet
Kvalitet
Kommunala verksamheter levererar god kvalitet på sina tjänster
I nationella jämförelser framkommer att det finns förbättringsmöjligheter inom kommunal verksamhet. Leksands eget kvalitetsarbete leder inte till önskvärt resultat.
Normalt uppnås bäst resultat och kvalitet när de som utför arbetet får påverka HUR arbetet ska utföras utifrån övergripande mål. Arbetsledningen roll är att möjliggöra, stötta och coacha och naturligtvis, på en rimlig nivå, följa upp att arbetet genomförs på ett bra sätt.
Både mjuka och hårda verksamheter ska leverera tjänster utifrån vad som kan förväntas av medborgarna och av politiken.
Barnomsorg, skola och fritidshem, ungdomsverksamhet, socialtjänst och äldreomsorg är exempel på mjuka verksamheter.
Väghållning, lokaler, äldreboenden, skolor och skolgårdar, vatten och avlopp är exempel på hårda verksamheter.
Politiken behöver ha insyn i verksamheternas resultat, både ekonomiskt och effektmässigt.
Miljöpartiet vill:
• att kommunen kommunen har ett fungerande kvalitetsarbete som arbetar med ständiga förbättringar.
• att medarbetarna är delaktiga i kvalitetsarbetet.
• att svårigheter att uppnå förväntad kvalitet rapporteras till politiken som har det yttersta ansvaret.
• att äldreomsorg och äldreboenden motsvarar de verkliga behoven.