Miljöpartiets förslag till Kommunplan 2025
Förslag till beslut:
Fastställ skattesatsen till 22,31 kr (ökning med 50 öre)
Inledning och sammanfattning av miljöpartiets
förslag till justeringar av kommunstyrelsens förslag.
Leksands kommun har en mycket ansträngd ekonomisk situation och så har
det varit under flera år. De styrande partierna har valt ”osthyveln” som
metod för att åstadkomma ”ekonomi i balans”.
Detta har påverkat kommunens personal negativt och medarbetarenkäterna
visar att våra anställdas uppfattning av vilka krav som ställs på dem inte
korresponderar med tillgängliga resurser.
Detta är speciellt tydligt inom vård och omsorg men syns inom samtliga
förvaltningar.
I sammanhanget bör även nämnas att kommunen har problem att nyanställa
personal då det saknas sökande. Miljöpartiet bedömer att flera faktorer
påverkar om man söker en anställning förutom de formella kraven. Exempel
på sådan faktorer kan vara: anställningsförhållandena, arbetsmiljön,
löneläget och möjligheterna till ett bra boende.
Att kommunens löpande verksamhet kostar mer än den borde, att vi har
nettokostnadsavvikelser, behöver det arbetas med. Vilka är orsakerna till
dessa avvikelser och vilka möjligheter finns det att komma tillrätta med
dem?
Någonstans måste dock gränsen gå för vad vi utsätter våra medarbetare för.
Medarbetarundersökningen som redovisades i fullmäktige förra mötet visar
att gränsen är nära.
Miljöpartiet konstaterar att kommunstyrelsen i sitt förslag till
kommunplan/budget inte redovisar någon analys av skattesatsen i
kommunen. Leksands skattesats tillhör de lägsta i Dalarna men är ändå
relativt hög i jämförelse med kommuner varifrån inflyttning sker.
Kommunstyrelsen redovisar inte vilka argument som finns för att inte sänka
skatten lika lite som att redovisa vilka argument som finns för att inte höja
skatten. Miljöpartiet tror att det är information som kommunmedborgarna är
intresserade av men som de inte delges i förslaget till kommunplan.
I styrets förslag till kommunplan hänvisas under inriktningsmål 5 till
”Programmet för ett miljömässigt hållbart Leksand 2030”, antaget av
kommunfullmäktige 2023. Miljöpartiet anser att programmet innehåller
mycket som är bra men att det har en abstraktionsnivå som gör att det inte
kan påverka det dagliga arbetet i kommunen i någon nämnvärd omfattning.
När programmet beslutades utlovades att det skulle konkretiseras och att
kommunstyrelsen skulle besluta om handlingsplaner under våren 2024. I
programmet finns många mål angivna där målet innebär en förändring till ett
bättre läge. I många av dessa mål saknas referensvärde, och har därmed
anmärkningen ”Nuläge behöver tas fram”.
Så länge inga konkreta handlingsplaner för programmets punkter finns
framtagna har programmet svårt att få avsedd verkan. Miljöpartiet bedömer
att den samordnande funktionen som en hållbarhetsstrateg innebär är
nödvändig för att få en rimlig framdrift i arbetet för att uppnå att Leksand
lever på ett miljömässigt hållbart sätt.
Miljöpartiet undrar vad som egentligen hänt under det här året?
Det finns dock anledning att fundera över vad som är rimligt och möjligt i
det läge vi nu befinner oss men överdrivet vackra ord skapar inga
förändringar. Det gör däremot att göra så gott man kan utifrån rådande
situation.
Med anledning av det kärva läget i organisationen och de ekonomiska
begränsningar som föreligger föreslår Miljöpartiet en tillfällig skattehöjning
på 50 öre tills vi kommer tillrätta med våra nettokostnader för
verksamheterna.
Detta motsvarar en inkomstökning för kommunen på 14 miljoner kronor ,
± 2 miljoner
Tillskottet gör att den hållbarhetsstrateg som det beslutats om kan tillsättas
(ca 1 miljon) samt att 100 ungdomar som är i åldern att de ska börja något
läsår på gymnasiet erbjuds ett kommunalt sommarjobb under tre veckor per
sommar (knappt 2 miljoner). Miljöpartiet hade gärna sett att vi kunnat
erbjuda alla ungdomar i den åldern kommunala sommarjobb men vi inser att
ekonomin inte räcker till det för närvarande. Vi anser det dock viktigt att
ändå påbörja denna satsning.
Tillskottet avses även fördelas inom vård och omsorgssektorn samt inom
utbildningssektorn och på så sätt skapa rimligare arbetsförhållanden för
personalen. De ca 10 miljonerna torde kunna generera mellan 12 och 18
heltidstjänster.
Miljöpartiet anser vidare att det bör satsas mer på våra ungdomar både i
skolan och på fritiden samt på cykelinfrastrukturen.
Sammantaget innebär Miljöpartiets förslag till kommunplan en rimligare
arbetsmiljö för våra anställda, en möjlighet för våra ungdomar att få en
inblick i arbetslivet samt bättre förutsättningar för ett hållbart samhälle.
Miljöpartiets yrkande skapar därmed förutsättningar för en bättre balans
mellan krav och resurser både för människor, samhälle och natur.
Det kan riktas kritik mot en skattehöjning som vissa uppfattar drabbar
låginkomsttagare hårdast då skatten är ”rak”. Detta är dock långt ifrån
sanningen i och med att grundavdragen är större vid lägre inkomster. För en
pensionär med inkomst på ca 25000kr/månad skulle skattehöjningen med 50
öre innebära ca 75 kr mer i skatt per månad.
Skattehöjning är inget miljöpartiet strävar efter men vi anser att det är
nödvändigt framför allt med tanke på vår personal.
Avseende mål och målbeskrivningar föreslår miljöpartiet några justeringar i
ambitionsnivå.
Nytt uppdrag under specifikt mål 2.1 för 2025:
Arbeta med arbetsmiljön och balansen mellan arbete och privatliv
Nytt uppdrag under specifikt mål 3.1 för 2025:
Skapa metoder för att fler elever ska känna sig trygga i skolan.
Miljöpartiet vill även skärpa målen för behörighet till gymnasiet och
beträffande upplevd trygghet i skolan.
Vad gäller investeringsbudgeten är kommunstyrelsens förslag ställt på en så
hög nivå att det blir svårt att inse vad som egentligen avses. Miljöpartiet har
fått underlag som skulle beskrivit planerna på mer detaljerad nivå men dessa
har inte varit rimliga att tolka pga datasystemens nycker alternativt att de inte
uppfyller det som ”riktlinje för investeringsprocessen” beskriver.
Miljöpartiet ser tillämpningen av riktlinjen som ett förbättringsområde inför
arbetet med nästa kommunplan. Vi vill se en redovisning enligt ”riktlinje för
investeringsprocessen” som beskriver vad investeringen avser, varför den är
nödvändig, vilka alternativ som valts bort samt att investeringen är möjlig att
genomföra utifrån resurssituationen.
Miljöpartiet konstaterar vidare att endast ungefär hälften av den av
kommunfullmäktige beslutade investeringsbudgeten brukar utnyttjas. Vad
orsakerna till detta egentligen består av är höljt i dunkel men det kan inte
uteslutas att resursbrist i organisationen gör att investeringarna inte ”hinns
med”. Fullmäktige fattar alltså beslut som förvaltningen inte genomför.
Vi kan hoppas på en bättre följsamhet framåt.
Principiella förändringar i förhållande till kommunstyrelsens
förslag
De ekonomiska ramarna har inte räknats om i detalj utifrån miljöpartiets
förslag.
Översiktligt med helt rak skatt innebär skattehöjningen med 50 öre en
inkomstökning med 20,7 miljoner kronor.
Dock medför grundavdragen att detta inte blir utfallet utan Miljöpartiet
räknar med ett tillskott på 14 miljoner ± 2 miljoner.
Det tillskott som vår föreslagna skattehöjning innebär föreslås fördelas enligt
de principer vi anger. Tillskottet kommer att göra skillnad i verksamheterna.
Hållbarhetsstrategen anställs
Kommunala sommarjobb anordnas
Vård och omsorg samt utbildning får utökade anslag i förhållande till
kommunstyrelsens förslag.
Fritidsgårdar öppnas
Cykelbanor prioriteras högre
Avslutningsvis:
Kommuner och regioner i Sverige är satta under hård press med den
nuvarande regeringens politik. Miljöpartiet uppmanar därför politiker som
tillhör de partier som utgör regeringsunderlaget att genom partiinternt arbete påverka regeringen att öka anslagen till kommuner och regioner