Miljön fick Anders att engagera sig politiskt

Anders Pettersson, som kandiderar till kommunfullmäktige i Laxå för Miljöpartiet, presenteras i NA Sydnärke. Det är två frågor som fått honom att engagera sig politiskt inför det här valet: miljö- och demokratifrågor: – Det behöver finnas någon på plats i Laxå för Miljöpartiet, säger han.

Anders engagemang för miljön började tidigt, i samband med samhällsdebatten om kärnkraft, global uppvärmning och försurning av skogar. Han har sympatiserat med Miljöpartiet sedan det startade 1981. Även oro för de odemokratiska vindar som blåser i Europa är viktigt för Anders, och kanske det avgörande för att engagera sig politiskt just nu.

I lokalpolitiken är Anders hjärtefråga bättre allmänna kommunikationer till och från Laxå och jobba gemensamt för tågstopp i Hasselfors och Finnerödja.
– Ett exempel på det är företag som har svårt att få tag i folk. Fler bussar och tåg skulle underlätta för inpendling, inte bara från Örebro, utan även från andra riktningar, säger Anders.”

Läs hela artikeln NA Sydnärke här, länk [för prenumeranter]: https://etidning.na.se/p/na/2022-09-05/a/miljon-fick-anders-att-engagera-sig-politiskt/2013/572953/30591973