Sökes: Nationell politik som stödjer Kristianstads omställning!

Nationell politik som stödjer Kristianstads omställning

Publicerat i Kristianstadsbladet 2024-10-14

FN driver kampanjen “Act now” som uppmanar oss att skapa hållbara system. Här i Kristianstad bubblar det men för att vi verkligen ska åstadkomma en bred och rättvis omställning inom internationellt överenskomna tidsramar måste nationell politik dra åt samma håll. Risken är annars hög att kommunens klimat- och miljömål antingen inte nås eller att ambitionerna efterhand sänks när förutsättningar saknas.

Ett exempel är programmet “Viable cities” som Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) är värd för och som Kristianstads kommun medverkar i. Kommunen kommer tillsammans med flera statliga myndigheter och näringslivet överens om åtgärder som ska leda till en bred och rättvis omställning. Ett stärkt statligt engagemang skulle där kunna göra det möjligt att sätta ambitiösare mål lokalt i Kristianstad. Vi ser också i vår kommun hur lantbrukare breddar sin produktion och ökar markens förmåga att behålla vatten och näringsämnen, prövar att odla nya bönsorter eller etablerar trädjordbruk där träd planteras tillsammans med odling av grödor eller djurhållning. Men att förändra är lättare sagt än gjort och många lantbrukares ekonomi är pressad. Vi måste underlätta för dem som tar initiativ mot mer hållbara system.

Andelen odling utan konstgödsel och besprutning behöver öka. Det ger dels fler arter av växter och pollinerande insekter vilket gör odlingen motståndskraftigare vid klimatförändring. Men vi blir också mindre sårbara för störningar i omvärlden när vår livsmedelsförsörjning blir mer oberoende av import av t ex mineralgödsel. Finansiering till förändring finns men regeringen tilldelar alldeles för lite medel för att omställningen ska kunna snabbas upp. Kommunen har tillsammans med ett stort antal företag och organisationer höga ambitioner i sitt hållbarhetsarbete men det försvåras när regeringen drar åt ett annat håll.

Vi måste också åstadkomma billig grön energi och stödja näringslivets energiomställning. Kristianstad ska upplevas som en attraktiv kommun att investera och verka i. För det behöver tilltro finnas att vi snart ska se tillräckligt med ny förnybar energi komma på plats liksom grön baskraft som kan balansera elsystemet. Vi behöver också bygga bort flaskhalsarna för vårt elområdes strömförsörjning. Det gör vi inte med sänkt skatt för de allra rikaste, slopad flygskatt eller genom snävt fokus på kärnkraft som energikälla. Tempot måste öka! Energimyndigheten ser t ex att Sveriges energibehov kan minska med 25 TWh genom energieffektivisering, dvs mer än vad ny kärnkraft planeras ge. Miljöpartiet vill därför återinföra stöden för energibesparingar som Tidöregeringen tog bort.

För att kommunens ambitioner ska förbli höga och uppsatta mål nås behöver den nationella politiken dra åt samma håll. Kristianstad har potential att bli en internationell förebild i klimatomställningen! Miljöpartiet har den nationella politik som gör detta möjligt!

Thomas Franklin, Miljöpartiet i Kristianstad