Låt oss tillsammans öka omställningen, inte utsläppen!

Länk till debattartikel i Kristianstadsbladet 2024-05-07

Tidöregeringen riskerar med sin bristande klimatpolitik att ta oss allt längre från de klimatmål vi måste förhålla oss till. Kritiken mot den förda politiken kommer från många håll, t ex det Klimatpolitiska rådet som har konstaterat att regeringen bryter mot klimatlagen och varnat för att vi är inne på en riskfylld väg.

Enligt en Sifo-undersökning tidigare i år vill 3 av 4 av de som anger att de sympatiserar med Tidö-partierna faktiskt att vi ska nå de fastställda klimatmålen. En studie i den vetenskapliga tidskriften Nature Climate Change visar att en bred majoritet i Sverige är beredda att göra personliga uppoffringar för att bekämpa global uppvärmning.

Klimat- och miljöfrågan är alltså inte så polariserande som den utges vara – det finns en stark folklig förankring, ett engagemang och vilja till förändring.

Det räcker inte att planera för omställning längre fram i tiden, vi måste minska våra utsläpp redan nu. Tidigare i veckan föll domen mot Schweiz där Europadomstolen fastställde att inte agera bryter mot de mänskliga rättigheterna, i målet där en grupp äldre kvinnor hade stämt staten.

Klimatomställningen har inte en universallösning som löser allt. Det krävs många olika insatser. Miljöpartiet driver därför på alltifrån att till exempel textilsektorn ska bära ett större ansvar för sin produktion och sitt avfall till smidiga tågtransporter mellan gränserna. Vi vill också se en ny havslag för att skydda vårt livsviktiga vatten och livet i havet. Resurser behövs också lokalt för projekt som bidrar till klimatomställningen och minskade utsläpp. Vi kan göra en del lokalt själva, men vi behöver sträva i samma riktning även på nationell och EU-nivå.

Därför är din röst viktig när det snart är dags att rösta till Europaparlamentet. Miljöpartiet har tre starka toppkandidater som avser fortsätta att driva på för en rättvis klimatomställning. Vi måste öka trycket på EU-ländernas regeringar, inklusive vår egen, att ta klimatomställningen på allvar och ge kommuner, företag och medborgare förutsättningar att var och en göra sitt för att tillsammans uppnå de fastställda målen, nu och för kommande generationer. Använd din röst i EU-parlamentsvalet den 9 juni. Klimatomställningen kan inte vänta!

Thomas Franklin, Ordförande Miljöpartiet Kristianstad
Arberesha Sabani, Gruppledare Miljöpartiet Hässleholm