Modebranschen måste ta större ansvar i klimatarbetet

Debattartikel i Kristianstadsbladet 2024-06-01

Många svenskar ser klimatet som den viktigaste frågan inför det kommande EU-valet och att det behövs en genomtänkt och aktiv klimatpolitik. Klimatfrågan är global och behöver lösas genom samarbete över nationsgränserna. EU är en av de internationella arenor där vi har demokratiskt inflytande. Därför är det så viktigt hur vi röstar i EU-valet.

Vi kan ta ett exempel – modebranschen. Fram till nu har textilkonsumtionens miljö- och klimatpåverkan inom EU kommit på 4:e plats, efter mat, hem och transporter. Textilindustrin är den tredje största förbrukaren av vatten och den 5:e största råvaruförbrukaren. Av den tillverkade textilen återvinns bara 1% till nya kläder, och avfallet är enormt. Ändå har branschen tidigare inte omfattats av reglering som t ex inom transporter.

Miljöpartiet har drivit på för att ta fram EU:s nya textilstrategi, med lagändringar som lägger större ansvar på att de stora textil- och modeproducenterna agerar rätt och hållbart. Vi konsumenter ska exempelvis inte behöva vara experter på kemikalieanvändning eller arbetsförhållanden för att kunna göra hållbara val! Vi ska kunna lita på de miljömärkningar som används. Branschen behöver minska användningen av mikroplaster som vi får i oss via mat och vatten med de hälsokonsekvenser det kan innebära. De nya reglerna ställer också högre krav på hållbara material som lättare ska kunna återvinnas, en mer transparent produktionskedja och förbud mot textildumpning.

Lagstiftning är en hjälp på vägen men precis som Kristianstadsbladets ledare 2024-03-16 skriver måste vi sluta konsumera nytt i den takt vi gör. Vi köper i snitt 13 kg textilier per person och år och modeindustrin producerar idag nästan dubbelt så mycket kläder idag jämfört med 90-talet. Men glädjande nog agerar vi konsumenter allt mer cirkulärt och väljer enligt Svensk handels senaste mätningar i högre utsträckning second hand. Kristianstad med omnejd har ett väldigt bra utbud av second hand-butiker som också ofta fungerar som mötesplatser lokalt.

Det går lätt att hitta andra exempel på växande rörelser med fokus på hållbarhet. Klädbytardagar anordnas, liksom studiecirklar där man kan hjälpas åt att laga saker eller utlåningsverksamheter. Den 20 april anordnades den globala dagen “Mend in public”, en dag som uppmärksammar överkonsumtion och överproduktion.

Hur vill Miljöpartiet fortsatt underlätta denna omställning? Vi arbetar t ex för att kunna sänka momsen på just second hand. Den nuvarande regeringen höjde i stället momsen på reparationer av kläder och skor från 6% till 12%. Vi fortsätter också att driva på så att textilstrategin verkligen genomförs.

Vill du att svenska folkets viktigaste fråga – klimatet – ska prioriteras? Se då vilka som redan har agerat och röstat fram åtgärder i rätt riktning. Ett partis tidigare agerande är det som bäst förutsäger det framtida agerandet.

Thomas Franklin, ordf Miljöpartiet i Kristianstad