Valmanifest lättläst
Vårt arbete måste sträcka sig längre än till mandatperiodens slut. Vi vill visa hur vi i Kävlinge bygger ett långsiktigt hållbart samhälle som är bra för både miljö och människor.
Lokalt klimat- och miljöarbete skapar trygg framtidstro
Om världen ska ändras måste alla hjälpa till.
Kommunen ska inte använda kol, olja och naturgas. Vi ska använda mindre el. Vi kan göra el med hjälp av sol, vind och vatten.
Att ändra vårt sätt att leva ska ändå vara bekvämt och enkelt.
Vi använder en del material som är farliga för människor. Vi vill sluta göra det.
En del plast kan ge astma och allergi. Dom ska vi inte ha nära våra barn.
Vi ska tänka på och ta hand om varandra.
I kulturhus och bibliotek kan alla mötas och ha roligt. Alla ska få chansen att idrotta och ha roligt. Om det är öppet på kvällen kan vi träffas då.
Samhällsbygget grundas på bostäder, trafik och fritid
Det är bra att bo i Kävlinge. För oss är det självklart att vård, skola och omsorg är bra för dom som behöver det.
Det ska finnas bostäder för alla. Folk som inte är rika ska ha råd att bo i Kävlinge. Vi vill ha kvar åkrar och skogar. Därför vill vi bygga inne i dom byar som redan finns. Och mer flerfamiljshus.
Det ska bli lättare att cykla, åka buss eller tåg i vår kommun. Man ska inte alltid behöva bil. Men när man behöver bil vill vi att det ska gå att hyra en. Vi vill ha busslinjer till stationerna så att man lättare kommer dit.
När det finns idrottsplatser och kulturhus ska de användas. Det är inte kommunen som löser det utan föreningar. Men kommunen kan uppmuntra föreningarna och hjälpa till så att det blir lätt att komma igång. Teater, musik och sport ska vara roligt och inte en massa pappersarbete