Har vi Àrvt jorden av vÄra förfÀder eller har vi fÄtt lÄna den av vÄra barn och barnbarn?
FrÄgan kan tyckas klyschig, men jag har mÀrkt i mÄnga diskussioner och debatter att det gÄr en skiljelinje mellan de tvÄ förhÄllningssÀtten inom svensk politik. Det finns sÀkert nÄgon term för de bÄda synsÀtten, och det finns sÀkert forskning kring vilka ideologier som de passar bÀst ihop med. Har nÄgon nÄgot bra litteraturtips i Àmnet fÄr man gÀrna dela med sig.
SĂ„ hur skiljer sig dĂ„ de bĂ„da synsĂ€tten Ă„t? Det finns ett par konkreta frĂ„gor dĂ€r skillnaderna blir ganska tydliga. En sĂ„dan frĂ„ga Ă€r integration och migrationsfrĂ„gan. SjĂ€lv Ă€r jag av Ă„sikten att man skall ge mĂ€nniskor sĂ„ goda förutsĂ€ttningar som möjligt för att kunna bli en integrerad del i samhĂ€llet och vara med och bidra, oavsett om man Ă€r född i Kabul eller KĂ€vlinge. NĂ€r folk tycker att invandring och integration kostar för mycket och gör att pensionĂ€rerna inte fĂ„ sylt till pannkakorna brukar jag svara med att det tar ca 20 Ă„r för en svenskfödd att komma i arbete och bidra till samhĂ€llet, men det tar i medeltal kortare tid för en invandrad. Jag brukar ocksĂ„ frĂ„ga varför ingen ifrĂ„gasĂ€tter mig som smĂ„barnsförĂ€lder varför jag har satt barn till vĂ€rlden som inte kommer bidra positivt till ekonomin de nĂ€rmsta 20 Ă„ren, nĂ€r man ifrĂ„gasĂ€tter att nĂ„gra tusen ungdomar frĂ„n Afghanistan skall fĂ„ möjlighet att skapa sig en framtid. Argumentet jag brukar fĂ„ tillbaka Ă€r i stil med ”men svenskföddas förĂ€ldrar har ju redan betalt för barnen genom sina skatter”, varvid jag brukar svara ”sĂ„ om man varit lĂ„ngtidsarbetslös eller sjukskriven sĂ„ att man inte bidragit till samhĂ€llet sĂ„ ska man inte fĂ„ skaffa barn?”. Det Ă€r hĂ€r det blir tydligt om man ser vĂ€rlden som nĂ„got man Ă€rvt av sina förfĂ€der eller nĂ„got som man lĂ„nat av sina barn och barnbarn. Jag har vid flera tillfĂ€llen sett att man hĂ€nvisar till en ”arvsrĂ€tt” som svenskfödd. För att man Ă€r född i Sverige av svenska förĂ€ldrar har man rĂ€tt att Ă€rva det som tidigare generationer arbetat fram, tycker mĂ„nga. MĂ€nniskor som inte bott hĂ€r har inte den rĂ€tten. Huruvida man kommer att bidra till samhĂ€llet i framtiden Ă€r helt ovĂ€sentligt för mĂ„nga. För mig Ă€r det tvĂ€rtom. Ingen mĂ€nniska kan vĂ€lja sina förĂ€ldrar, alla barn och unga mĂ„ste dĂ€rför fĂ„ sĂ„ bra förutsĂ€ttningar som möjligt sĂ„ att de barn de sedan fĂ„r i sin tur fĂ„r goda förutsĂ€ttningar.
Jag fĂ„r ocksĂ„ intrycket att mĂ„nga av dem som tycker de har arvsrĂ€tten pĂ„ sin sida inte tycker att de har ett ansvar gentemot kommande generationer. De tycker de har rĂ€tt att göra vad de vill med det arv de har fĂ„tt, utan nĂ„got betungande ansvar att föra arvet vidare. För det Ă€r just i miljödiskussioner man mĂ€rker att de som ser jorden som sitt arv ofta helt struntar i hur vĂ€rlden de lĂ€mnar efter sig ser ut. De ser de unikt goda förutsĂ€ttningar de har fĂ„tt som en sjĂ€lvklarhet, men Ă€r helt ointresserade av att skapa sĂ„ goda förutsĂ€ttningar som möjligt varken för sina medmĂ€nniskor eller för sina egna barn, verkar det som. Ăven hĂ€r tycker jag tvĂ€rtom. Det Ă€r nĂ€stan sĂ„ jag skulle vilja dra det sĂ„ lĂ„ngt att jag ser det som en mĂ€nsklig skyldighet att lĂ€mna efter mig nĂ„got som Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ€r jag fick det.
Kanske Ă€r det bara en omskrivning av ”sköt dig sjĂ€lv och skit i andra” kontra ”solidaritet”, eller sĂ„ Ă€r det tvĂ„ olika synsĂ€tt som ligger djupare rotat.