Krönika Camilla Kylin: Om mod och vikten av att rösta i EU-valet

EU-val och Green courage. Om mod och vikten av att rösta i EU-valet i juni i år.

Det är en dyster tid. Dagliga rapporter från Gaza och Ukraina smärtar och gör oss påminda om hur sårbart allt är. Alla värden vi kämpat för och utvecklingen framåt för mänskligheten.
Det är lätt att känna sig sorgsen, vilsen och desillusionerad.

Men att ge upp är inget alternativ, som representanter i gröna partier enades om under European Greens kongress nyligen. Man talade om Green Courage. Och att tiden är inne för att bli modigare. Att våga se sanningen i vitögat, om alla utmaningar som finns, men också att försöka göra något åt dem. Att stötta och engagera sig i kampen för fred, mänskliga rättigheter, demokratin och klimatkrisen som redan orsakar katastrofala följder.

Den 6-9 juni är det EU-val. Och det är mycket som står på spel. Starka högernationalistiska krafter är på frammarsch. Och tillsammans med oljelobbyn, ryska troll och klimatförnekelse skulle det få allvarliga konsekvenser för humanistiska värden och klimatområdet. Nyligen röstade tex EU om naturrestaurering, en lagstiftning att återställa 20% natur och hav inom EU, som bl a är oerhört viktigt för att vända förlusten av biologisk mångfald och att skydda natur, där M, KD och SD röstade emot, och MP, V, S, och L röstade för. Och trots att FN:s klimatpanel är tydliga med att det mest kostnadseffektiva sättet att minska koldioxid i atmosfären är att skydda natur, lagra mer kol i skog och mark, kämpar dessa partier emot. Det är därför särskilt viktigt, ja kanske till och med livsviktigt att, och vad vi röstar i EU i juni, eftersom det är forumet som har en betydande roll i geopolitiska spelet, och konsekvenserna för världen.

Jag kommer lägga min röst på Miljöpartiet de gröna, ett parti som alltid tar strid för klimatet och mänskligheten. Med en ideologi som grundar sig i solidaritet med djuren, naturen, ekologiska systemet, framtida generationer och alla världens folk. Framvuxen ur miljö-, kvinno- och fredsrörelsen är det ett parti som agerar utifrån nödvändigheterna vi ser i omvärlden.

Valet till Europaparlamentet 2019 innebar gröna framgångar och man talade om en grön våg som sköljde över Europa. Det har inneburit att EU-kommissionen och medlemsländerna varit tvungna att lyssna på de gröna. Och det har gett resultat. Klimatlagen, utsläppshandeln, kortare djurtransporter, skyddad natur är några av de gröna framgångar jag är mäkta medstolt över.

Så. Reclaim the future. Reclaim hope. Rösta i EU-valet, rösta för Alice Bah Kuhnke, Isabella Lövin eller Pär Holmgren och Miljöpartiet. Tack!