Varför läggs Bubbetorp gårds verksamhet ned?

Miljöpartiet de gröna Karlskrona var 13 juni på studiebesök på Bubbetorps gård. Enhetschef Marie Gummesson berättade om verksamheten som nu läggs ned efter att beslut om detta togs i arbetsmarkmarknadsnämnden oktober 2023.

Gården har hitintills haft ett fokus på människor som arbetstränar eller på annat sätt är på väg ut i yrkeslivet eller vidare på annat sätt. Praoelever och ferieungdomar är välkomna.  Det är en lugn miljö som hjälper många att från en stressad situation komma tillbaka till ett lugn.

Ett fokus har varit Hållbarhet. Träd på gården som avverkas används i produktion av möbler och byggnadsdelar i kommunens verksamheter. Möbler, fönster med mera renoveras och återförs till lokaler. Stadsbibliotekets nya barnavdelning har möbler som renoverats eller till verkats här. Parken och växthuset ger möjlighet för arbetsträning samtidigt som gårdens växtlighet underhålls.

En viktig verksamhet är att man Servat kommunens förvaltningar med sammanträdesrum, mat och dryck, transporter av möbler och en del annat.

Verksamheten har egna lokaler i kommunens fastighetsbestånd, vilket eftersträvas enligt kommunala intentioner och följaktligen kan kommunen helt styra hur gården ska användas över tid.

Som skäl till nedläggning som de anställda fått är att kommunen ska inte ha verksamhet som ideella föreningar kan göra, som till exempel arbetsträna. Detta har nu lagts ut på nya aktörer såsom Pingstkyrkan. Ett annat skäl man anger är bristande tillgänglighet trots att gården går att komma till med kommunala transportmedel som buss. Ramper och handikapptoaletter finns.

Detta är ett projekt i framkant eftersom insikten om behovet av återbruk och hållbarhet idag innebär att en verksamhet som denna är eftersträvansvärd. Personer som kommer hit för att lära sig om trädgård, snickeri, restaurangarbete kan praktisera/träna här och det kommer kommunen till godo. Verksamheten har stora möjligheter att utvecklas ex-vis med solceller för egenproduktion av el.  De många byggnaderna ger möjlighet till anpassning av behov av nya lokaler för nya verksamheter över tid. Även skog, växthus och odlingsmark ger möjlighet för trädgårdsutbildning, vilken ju nu tyvärr har flyttats.

Miljöpartiet kräver en konsekvensbeskrivning av vad detta innebär. En ekonomisk analys av vad det kostar att köpa in skötsel av park, förvaltning av gården och även köpa in renovering av möbler och andra tjänster som gården stått för idag. En analys som även innebär en beskrivning av verksamheten för personal och de som tar del av verksamheten här. Därefter ska detta upp till beslut igen.