Katarina Luhr från riksdagen på vårt medlemsmöte den 14/10

Katarina Luhr från riksdagen var med och vi tog då upp om klimatomställning, tågkaos, tolkavgifter, strömmingsfisket, vindkraftverk till havs och oljeolyckan med råoljan. Dessutom togs upp om grönytor, köttdjur, kulturträff, fryshuset, fiske, bostadsförsörjningsprogram och gokartbana.

Katarina Luhr inledde med att ta upp aktuellt i sina kontakter med riksdagen och MP Karlskrona tog upp om rättvis klimatomställning, tågkaos i Blekinge, dubbelspårig järnväg, snabbspår till Malmö ock Köpenhamn som gör att det går snabbare med tåg än med bil, sydostlänken, tolkavgifter i regionen, att ett förbud behövs för strömmingsfisket som vi i Karlskrona har försökt påverka. Även att vindkraftverk till havs stoppas både lokalt och riks och att näringslivet kräver energi nu. Mp är de nya energirealisterna.

Dessutom arbetar man på kommunen med att förbereda för ängsmark och bara slå gångar. Det blir vackrare, mer biologisk mångfald, bönder kan få det slagna gräset till sin verksamhet, sparar energi och låta personalen arbeta med annat! Vi har en lista på platser där ängsmark skulle kunna skapas. Bra att ta fram inför valet. Ett annat förslag är att man skulle kunna ha en botanisk trädgård i Hoglands park, enligt en modell som finns i Lund.

Stortorget behöver träd och man kan börja med stora krukor. Fler träd/gröna väggar skulle förbättra miljön på Trossö. Några av oss var på 4H-gårdsbesök i Kalmar. Bred verksamhet för ungdomar. Sex anställda på 75%-tjänster, demokratiska kurser. Den 29:e oktober kommer ett möte hållas i Karlskrona i Våffelstugan i Wämöparken för att försöka starta en 4H-förening.

Kulturträffen måndag den 25 november 18.30-21.00 i Stadsbibliotekets hörsal. Det blir ett samtal om bibliotek/kulturhus i Karlskrona. Ett antal  personer har nu anmält sig. Kulturföreningar och studieförbund ska också få inbjudan.

Att inte köpa kött från icke frigående djur har Madeleine skrivit om i media. Vi pratade också om Fryshuset i Karlskrona. Vi undrar vad fyra och en halv miljon kronor användes till. Vi har också fått in en insändare om fisket som har varit inne i BLT.

Bostadsförsörjningsprogrammet har Gunilla tagit tag i. Hon skriver förslag som skickas till aktiva medlemmar för kompletteringar/synpunkter. Vi pratade dessutom om gokartbanan i Torskors och Karlskrona Ridklubb.

Gunilla tackade alla för ett intressant möte! Så tar vi höstlov och nästa möte blir 11 november.