Cecilia Rooth är 2023 års Vardagshjälte

Miljöpartiet i Karlskrona uppmärksammar Vardagshjältarna som är gröna ljus i mörkret.

I tider där ord som växthuseffekt, klimat, biologisk mångfald och östersjöfiske tenderar att mest förekomma i negativa eller rent av hotfulla sammanhang vill vi visa på allt det fantastiska som görs i Karlskrona för att framtiden ska bli hållbar.

Det gör vi genom att plantera träd som för de vanliga människor i vår närhet som tar eget ansvar och skapar förutsättningar för andra att följa efter.

För dessa vardagshjältar planterar vi träd i Vi-skogen i Afrika. Här jobbar man för att genom Kenya, Tanzania och Uganda skapa ett grönt skogsbälte runt Victoriasjön, till nytta för de som lever och bor där och som en gåva till vår gemensamma jord. Träd ger syre och skugga, bidrar till ett bättre klimat och biologisk mångfald. Dessutom gör träd vår planet lite grönare – och lite skönare.

Vardagshjälte för 2023 är Cecilia Rooth.

MOTIVERING:

Cecilia är mest känd för sina insatser inom skogsbruket. Hon har varit aktiv skogsägare sedan 1972. 1991 bildades föreningen Grenverket som Cecilia har suttit med i styrelsen sedan starten. Det är en ideell obunden förening för skogsintresserade kvinnor i Blekinge. Numera är hon ordförande i föreningen.

Hon har arbetat som motorsågs- och röjningsinstruktör i 18 år åt Säker Skog. Både med att få personer att arbeta mer ergonomiskt samt öka säkerhetstänket i ett olycksdrabbat yrke.

Cecilia har haft många besökare på sin skogsfastighet. Ekskogsskötseln som hon bedriver genom kontinuitetsskötsel lär hon gärna ut till både skolor och andra skogsägare. Hon har även varit ledare i seglarkurser och som simlärare.

Cecilia har ett stort intresse för natur och mångfald. Hon arbetar för ökad blandskog. Hon värnar speciellt om eken och därmed för ekoxen som ökar i hennes egen skog. Den svenska flodkräftan som ofta är hotad får genom Cecilia sitt skydd.

Hon har stor pedagogisk kapacitet, ett driv i sitt ledarskap och en stor portion humor som gör livet trevligt för hennes medmänniskor.

Allt detta gör henne till en självklar Grön Vardagshjälte i Karlskrona kommun.