Debattartikel i Karlskoga Kuriren, den 16 maj

Debatt: Valet är ditt – var en röst för klimatet, demokratin och naturen!

Miljöpartiet är alternativet för de som vill se en aktiv klimatpolitik som ökar takten.Vi måste visa världen att en rättvis omställning är möjlig. Vi är alternativet som löser problemen och inte lämnar dem olösta till våra barn och barnbarn. Det skriver Alice Bah Kuhnke, toppkandidat till Europaparlamentet i Karlskoga Kuriren

Det är knappt en månad kvar till EU-valet. Kriserna vi står inför är av sällan skådat slag och vi politiker har ett stort ansvar. I kristider vänds blickarna mot oss.

Hur vi agerar skapar inte bara ett motståndskraftigt samhälle, utan även en motståndskraftig demokrati. Utan politiska lösningar som på riktigt möter samhällsproblemen, minskar tilliten och ökar misstroendet mot demokratin.

Vi har under mandatperioden följt och granskat hur M och KD faktiskt röstar, inte bara vad de säger. Och trenden är tydlig. Tusentals omröstningar visar att M och KD successivt rört sig närmre SD och ytterhögern, med efterföljande bottenbetyg i utvärderingarna av klimatpolitiken. SD rör sig följaktligen än mer högerut.

Som en konsekvens höjs röster för pausad klimatpolitik. SD går till val på att riva upp EU:s klimatpolitik, och Ulf Kristersson kräver paus. Det svenska exemplet borde avskräcka, inte inspirera högerns europeiska partivänner.

Miljöpartiet är alternativet för de som vill se en aktiv klimatpolitik som ökar takten. Vi måste visa världen att en rättvis omställning är möjlig. Vi är alternativet som löser problemen och inte lämnar dem olösta till våra barn och barnbarn. Vi vill bygga en motståndskraftig demokrati, där ingen lämnas utanför och alla har en röst. Vi vill kämpa för ett EU som står upp för frihet och demokrati.

Valet är ditt den 9 juni!

Läs hela debattartikeln i Karlskoga Kuriren: https://www.kt-kuriren.se/2024/05/14/miljopartiet-valet-ar-ditt-den-9-juni-97e98/