Ta tillbaka kontrollen över välfärden

Miljöpartiet vill avsluta kommunens samarbete med vårdföretaget Humana och återkommunalisera de vårdboenden som Humana driver så fort det är möjligt.

Medias granskning av Humanas verksamheter visar på stora och allvarliga brister. Personalen vittnar om fruktansvärt förhållanden som exempelvis för få anställda, äldre som inte får äta sin middag färdigt och människor som lämnats att dö i ensamhet. Att Kalmar kommun låter sin egen omsorgsverksamhet upphandlas till så låga anbud med bristande omsorg som resultat är inte acceptabelt.

Majoriteten (S, C och V) har själva valt att låta Humana driva äldreomsorg. Det är billigt för kommunen, men dåligt för våra äldre. Detta är helt oacceptabelt, och måste få ett slut.

Därför kräver Miljöpartiet att avtalet med Humana avslutas så fort det är möjligt, och att verksamheterna tas över av kommunen. Våra skattepengar ska gå till våra äldre, inte till företags vinster.

Vi måste stoppa Humanas inhumana vård!

Fördjupning i ämnet:

Barometern har i en serie artiklar visat på missförhållanden på de vård- och omsorgsboenden som Humana driver i Kalmar. Personalen vittnar anonymt om hur äldre inte ens hinner äta upp sin mat och hur sjuka vårdtagare lämnas att dö ensamma. Majoriteten i Kalmar (S, C och V) har själva valt att låta Humana driva äldreomsorg i Kalmar, de boenden som Humana driver är upphandlade av kommunen. Humana var den aktör som kunde driva dessa boenden billigast, vilket är varför kommunen valde dem. Nu ser vi resultatet av kommunens besparingar: dålig omsorg som drabbar våra äldre.

Miljöpartiet vill förbjuda vinster i välfärden. Vi ser att privata initiativ inom skola och omsorg kan berika utbudet, det är Miljöpartiet positiva till. Vi värnar personalkooperativ och idéburen välfärd med tex olika pedagogiska inriktningar, men våra skattepengar ska aldrig gå till vinst. Vi vill förbjuda vinstuttag ur välfärdsbolag. Våra skattepengar ska gå till välfärden, inte till företags vinster.

Av just denna anledningen motsatte sig Miljöpartiet införandet av LOV (lag om valfrihetssystem) i Kalmar kommun. LOV infördes av majoriteten i Kalmar och Miljöpartiet var (tyvärr) det enda partiet i kommunfullmäktige som försökte stoppa det.

All vård och omsorg i Kalmar kommun ska vara bra. För detta behövs även en förbättring av kommunens egna äldreomsorg. För att förbättra den kommunala äldreomsorgen i Kalmar vill vi bland annat: införa fasta äldreomsorgsläkare på äldreboenden, ta bort de så kallade resurspassen (TTF) genom en central bemanningspool, stoppa minutstyrningen och införa luft i de anställdas scheman, införa och permanenta rimliga transporttider för hemtjänsten och motverka psykisk ohälsa bland våra äldre.

Du kan läsa mer om vår politik för att Kalmar ska få en bättre äldreomsorg här, och här kan du läsa mer om all vår politik.