Världens mest utsläppsintensiva resesätt klassas nu som hållbart. Trovärdigheten för Kalmars klimatomställning är nollad.
En resepolicy syftar till att resor ska ske så hållbart och effektivt som möjligt. Olika färdsätt ska jämföras rättvist och objektivt. Här är det dock uppenbart att beställningen var att ge flygresorna en gräddfil.
Men nog måste väl kommunens anställda och förtroendevalda kunna flyga när så är nödvändigt? Absolut. Men det var möjligt även med den gamla resepolicyn. Det var inte bra nog för majoriteten, Kalmaralliansen och SD. Syftet var inte att guida till hållbara resor, utan att gynna flygplatsen man äger. När fler resor ska styras till flyget, då sätter man en grön hållbarhetsstämpel. Oavsett vad all fakta säger.
Förutsättningarna för resor har ändrats senaste tio åren, motiveras beslutet. Det stämmer förstås. Klimatkrisen har sedan dess blivit än mer akut och den globala uppvärmningen har slagit rekord i stort sett varje år. Men det är inte det som menas. Istället lyfter man utvecklingen av flygets förnyelsebara bränslen. Fakta: inget biobränsle alls tankades på Kalmar Öland Airport 2024.
”Flygets lobbyister skrev Kalmars nya resepolicy”
Vi kan också läsa följande: ”Utgångspunkten i förslaget kommer från en metod och förslag från Grön Flygplats”, och ”ger input för viktiga ställningstaganden”. I klartext betyder det att branschorganisationen Svenska Regionala Flygplatser skrivit det mesta i förslaget. Deras sajt resepolicy.com ger ett extremt vinklat perspektiv. Exempelvis presenteras glädjesiffror för flygresor med biobränslen – resor som idag inte finns.
Vänsterpartiet yrkade på ett tillägg, om att tågresor är det klimatmässigt bästa resesättet, med klart lägst utsläpp. Det är fakta. Det röstades ned ändå. Dessutom kallar man resepolicyn för en riktlinje, så slipper man debattera frågan igen i fullmäktige. Trots att den tidigare resepolicyn klubbats av fullmäktige och därmed har en starkare demokratisk förankring.
När Kalmar gör dessa ställningstaganden till sina, då agerar man utifrån en branschs egenintressen. Inte utifrån vad som är bäst för Kalmar kommuns invånare och anställda. Kalmars högtflygande klimatambitioner har kraschlandat.
Martin Arvidsson (MP), kommunfullmäktige Kalmar
Annika Carlsson Wistedt (MP), gruppledare Kalmar
Denna opinionstext har även publicerats i Barometern Oskarshamns-tidningen måndag 14 april 2025.