Fighten för att rädda sillen/strömmingen i Östersjön

Snart är det EU-val, ett val där Östersjöns framtid står på spel. Den förra striden om havet och fisken stod om torsken. Då kämpade vi med miljörörelsen för hållbara kvoter och stopp för trålning, men tyvärr förlorade vi.

Östersjön är nu ett hav i kraftig obalans. Ett område stort som Danmark är död botten, torsken har kollapsat och nu hotas även strömmingen på grund av fiskekvoter som är så höga att forskare varnar för kollaps.

Så nu står vi här igen. Nu är det sillen/strömmingen som fighten handlar om. Det finns fortfarande möjlighet att rädda den, med torsken är det försent. Ett stopp för trålfiske i Östersjön skulle ge sillen en chans till återhämtning utan att det kustnära och mer småskaliga fisket påverkas (eftersom 95 procent av all landad sill fiskas av stora fisketrålare).

Tidöregeringen påstår att den tagit krafttag med minskade kvoter men sanningen är den att fångsten inte har varit lika stor som kvoterna tidigare år. Det inte finns tillräckligt med fisk! Den sänkning av kvoten som regeringen förhandlat fram gör det fortfarande möjligt att fiska mer än förra året.

Gällande lagstiftning på EU-nivå slår fast att om risken för kollaps av ett fiskebestånd är större än 5 procent måste fisket stoppas. Enligt forskare är risken för kollaps av sillen otroliga 25 procent!

Det fiskestopp som Tidöregeringen stoltserar med är bara en kuliss, en dimridå, eftersom inget fiske brukar bedrivas inom dessa områden vid den tid som fisket förbjuds. Det hjälper inte de kustnära fiskarna och det hjälper heller inte sillbeståndet.

Östersjön är för viktigt för att säljas ut till kortsiktiga ekonomiska intressen. Kollapsar bestånden finns varken fisk eller fiskare kvar och ej heller något av ekonomiskt värde. EU:s ministerråd och Tidöregeringen måste följa gällande lagstiftning, vetenskap och expertmyndigheter. Miljöpartiet kräver lägre fiskekvoter och ett stopp för trålfiske. Då är ett hållbart fiske möjligt.

Vi kan fortfarande rädda Östersjön. En röst på Miljöpartiet den 9 juni är en röst för hållbart fiske och stopp för trålfiske!

Jessica Rydell (MP), EU-vals kandidat, Kalmar

Detta är en opinionstext som även publicerats i Barometern Oskarshamns-tidningen lördag 2024-06-08.