Tågkaoset beror på högerns katastrofbeslut

I juletider är vi många som tar tåget till nära och kära. Men en järnväg i uselt skick lämnar alltför ofta resenärerna strandade på perrongen.

Det behövs krafttag för att rusta upp järnvägen – och nedläggningarna av allt fler linjer måste stoppas, skriver Amanda Lind (MP), Daniel Helldén (MP) och Linus Lakso (MP) i Expressen idag. 

Allt fler väljer tågen. Förutom pandemiåren har järnvägen sett en kraftig ökning av resenärer – en ökning som ser ut att hålla i sig. Resande med tåg förväntas öka med 47 procent fram till 2045, och då har Trafikverket ofta underskattat resandeutvecklingen med just tåg.

Sedan år 2022 och fram tills i dag är cirka 30 procent av alla långdistanståg försenade. Betydligt mer behöver göras för att få en fungerande järnväg i Sverige. Underhållet är eftersatt och det finns stora behov av utbyggnad, inte minst så att vi kan flytta fler transporter från väg till järnväg.

Det ska finnas tåg, och de ska gå i tid. Därför vill Miljöpartiet: 

  •  Utreda en uppdelning av Trafikverket till Banverket och Vägverket.

Under alliansregeringen slogs Vägverket ihop med Banverket och bildade Trafikverket. Syftet var att skapa bättre förutsättningar för både järnväg och väg. Idén om förnyelse och att prioritera billiga och enkla lösningar präglade den nya myndigheten.

Det var snart 14 år sedan, tillräckligt många år för att kunna dra slutsatsen att Trafikverkets bildande var ett misstag. Våra vägar är i dåligt skick, vår järnväg i uselt skick. Punktligheten för våra tåg är på nedgång samtidigt som både mängden administration och antalet anställda på Trafikverket är på uppgång. Det är en ohållbar situation.

Regeringen bör omedelbart tillsätta en utredning som ser över en uppdelning av Trafikverket till dess forna två myndigheter för väg respektive järnväg: Vägverket och Banverket.

Banverket bör återuppta övergripande ansvar för anläggning och underhåll av järnvägen samt styrning av tågtrafiken. Den samlade Trafikverksmodellen, där satsningar på väg och järnväg konkurrerar internt med varandra, har misslyckats.

  •  Återförstatliga järnvägsunderhållet.

Samtidigt som Trafikverket bildades år 2010, privatiserades också järnvägsunderhållet. Kombinationen av dessa två åtgärder, och framför allt att de genomfördes samtidigt, är en av förklaringarna till varför järnvägen är i så dåligt skick i dag.

Att skicka underhållet på entreprenad var ett katastrofalt beslut av högerpartierna, vars konsekvenser svenska tågresenärer i dag får betala med allt mer av sin tid.

Trafikverket tappade mycket järnvägskompetens vid privatiseringen. Många anställda hade tidigare arbetat med järnvägsunderhåll. En del av kompetensen som Trafikverket förlorade köptes tillbaka genom upphandlingar och konsultavtal.

Det ökade kostnaderna och den administrativa bördan, samtidigt som översynen och kvaliteten minskade. Miljöpartiet vill därför återförstatliga järnvägsunderhållet, i första hand under ett fristående Banverk.

  •  Slopa vinstkravet och rädda nattågen.

Nu har det sista nattåget avgått mellan Umeå och Göteborg. Även nattåg mellan Göteborg och Jämtland avvecklas i april 2025. Beslutet att lägga ner linjen har väckt stark kritik – nattågen har en central roll i ett hållbart resande för många.

För att hela Sverige ska leva behövs det tåg som kopplar ihop söder till norr. SJ uppger att linjen inte är lönsam – Miljöpartiet vill slopa vinstkravet för SJ. Det är helt orimligt att samhällsviktiga tågsträckor läggs ner på löpande band. Regeringen måste agera.

Det ska gå att lita på att tåget går och kommer fram i tid, och då är en fungerande järnväg helt avgörande. Det har blivit smärtsamt tydligt vilket dåligt skick vår järnväg befinner sig i, och behovet för utbyggnad är samtidigt enormt.

Satsa kraftfullt på investeringar i järnvägsnätet och underhåll – Sveriges tågresenärer förtjänar bättre.

Amanda Lind (MP), språkrör

Daniel Helldén (MP), språkrör

Linus Lakso (MP), trafikpolitisk talesperson

Du hittar debattartikeln här. 

Relaterade nyheter

Tågkaoset beror på högerns katastrofbeslut

Miljöpartiet bjuder in till nationellt klimatmöte

En tvärtomregering åker till klimatmötet

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter