MP:s krav på miljökommissionär Roswall

Kan Jessika Roswall kasta av sig Ulf Kristerssons överrock, ta EU:s bästa för ögonen och driva en miljöpolitik i linje med beslutade miljömål och lagar, frågar sig Miljöpartiets EU-parlamentariker Alice Bah Kuhnke, Pär Holmgren och Isabella Lövin på Expressens debattsida.

Vikten av Jessika Roswalls nya roll går inte att nog understryka. EU-kommissionen föreslår lagar, är ansvarig för implementeringen av dem, och för att se till att de länder som bryter mot EU:s lagar får sina rättmätiga straff.

Sveriges regering har de senaste åren med tydlighet arbetat för att underminera den svenska miljöpolitiken.

Det första Kristerssons regering gjorde var att avveckla Miljödepartementet, vilket talade sitt tydliga språk och på den linjen har det fortsatt.

Jessika Roswall, tidigare minister i denna miljö- och klimatfientliga regering, föreslås alltså nu bli miljökommissionär för hela EU.

Oroväckande val

Det är med oro vi tar emot detta besked. Vi gröna röstade ja till Ursula von der Leyen som EU-kommissionens ordförande.

Våra röster var avgörande för att hon skulle godkännas, och det kommer vi att påminna henne om i fem år. Nästa steg är att nagelfara hennes förslag på kommissionärer.

Vi i EU-parlamentet kommer i tuffa utfrågningar ställa krav på kandidaterna, och som ny miljökommissionär måste Jessika Roswall ge oss tydliga besked. Ska vi rösta ja till den nya kommissionen måste den ha en målsättning för att driva en ambitiös grön politik.

MP:s krav på miljökommissionär Jessika Roswall
  • Stå upp för våra internationella åtaganden.

FN har enats om att minst 30 procent av naturen ska skyddas. Samma mål återfinns i EU:s strategi för biologisk mångfald. För att detta ska kunna genomföras krävs initiativ, handlingskraft och höjda ambitioner från Jessika Roswall.

• Se till att alla länder, inklusive Sverige, lever upp till Naturrestaureringslagen.

Naturrestaureringslagen klubbades förra mandatperioden och är avgörande för våra miljö- och klimatmål, även om den blev urvattnad och försvagad i förhandlingarna. Nu ska den implementeras. Alla länder ska inkomma med sina nationella planer, och kommissionen ska därefter utvärdera ländernas insatser. Sveriges regering, där Jessika Roswall tidigare ingick, motarbetade och motsatte sig lagen. Nu är det upp till bevis – kommer hon se till att EU:s medlemsländer, även Sverige, lever upp till naturrestaureringslagen?

• Skapa en grön, rättvis, cirkulär ekonomi värd namnet.

Vi i EU lever över våra tillgångar och är fast i en slit-och-släng-ekonomi, som utarmar miljön, klimatet och även arbetstagares rättigheter, och som ständigt ökar efterfrågan på nya råvaror. En omställning till en cirkulär ekonomi inom planetens gränser innebär en enorm potential.
Säkra tillgången till rent vatten.

Rent vatten ger en ren miljö och friska människor. Det är helt avgörande att kommissionen går vidare för att stärka vattenresiliensen och sätter in kraftfulla åtgärder för att rädda våra hav och vattentillgångar. Nu gäller det att Jessika Roswall, till skillnad från tidigare ministerkollegan Kullgren, inte använder sin position för att sänka ambitionsnivån.

Jessika Roswall ingick i en regering som gav Sverigedemokraterna nycklarna till Rosenbad, och priset för det är bland annat att Tidöregeringen monterat ner Sveriges klimat- och miljöpolitik.

Nu ska hon ingå i en kommission där stora vägval väntar. Kommer Jessika Roswall söka konstruktiva majoriteter i mitten, där vi gröna är en naturlig del, eller kommer hon söka stöd hos Melonis, Orbáns eller Le Pens krafter i parlamentet?

Vi hoppas på det förstnämnda.

Pär Holmgren (MP)

Isabella Lövin (MP)

Alice Bah Kuhnke (MP)

EU-parlamentariker

Du hittar artikeln i Expressen här.