Miljöpartiet möter den tuffa ekonomiska situationen som råder med en stor satsning på reducerade priser i kollektivtrafiken. Det ska bli mycket billigare för alla att resa hållbart. Vi vill införa ett Sverigekort som gäller i hela landets kollektivtrafik. Medan regeringen subventionerar bilåkandet vill vi att det ska vara prisvärt och enkelt att resa hållbart i vårt land.
– De skenande priserna slår hårt mot barnfamiljer, pensionärer och hushåll med små marginaler. Därför satsar vi nu på ett Sverigekort för hela Sveriges kollektivtrafik. Vi vill sänka priserna och underlätta för alla som reser med kollektivtrafiken. Det ska vara billigt och enkelt att resa klimatsmart i hela Sverige, säger Märta Stenevi, språkrör, MP.
Hushållen kämpar med ekonomin
Just nu går vi igenom en tuff period med stigande priser på många basala varor och tjänster som vi behöver i vår vardag. Inflationen drabbar alla hushåll, men värst slår prisökningarna mot ekonomiskt utsatta. Förutom höga elräkningar och dyra matkassar så har det blivit dyrt att kollektivt pendla till jobbet och ta sig till fritidsaktiviteter. Enligt SCB har kostnaden för enkel- och månadsbiljetter ökat med 139 procent. Ökningen är dubbelt så stor som kostnaden för bensin under samma period.
Billigare kollektivresor i hela landet
För att stötta alla med små marginaler vill Miljöpartiet införa ett billigt kollektivtrafikkort, ett Sverigekort, som gäller i hela landet med fritt över alla länsgränser. Priset för Sverigekortet 499 kr/månad för vuxna och 250 för ungdomar/studenter/pensionärer. Vi vill att staten ska stå för satsningen. Det skulle innebära en kraftig kostnadsminskning för alla som reser kollektivt i vårt land.
Regeringen visar noll intresse
Vid sidan av den tuffa ekonomiska situationen ser Miljöpartiet även kollektivtrafiken som en mycket viktig del i klimatomställningen. Regeringen har däremot visat noll intresse för kollektivtrafiken – infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har i en DN-artikel konstaterat att det inte kommer bli några subventioner för kollektivtrafiken, trots att biljettpriserna har skenat de senaste åren. Enligt honom ska inte trafikslag ställas mot varandra, som om klimatförändringarna inte fanns. Som om kollektivtrafiken inte spelade en viktig roll för minskade utsläpp. Istället har regeringen slopat det nya reseavdraget, flyttat pengar från järnvägsunderhåll till vägunderhåll och stoppat planerade järnvägssatsningar.
– Att åka kollektivt är inte bara härligt och hållbart, det är också helt nödvändigt för väldigt många. När priserna slår hårt mot de som har minst så måste vi se till att alla har råd att resa kollektivt, säger Märta Stenevi.
Läs intervjun med Märta Stenevi i TT här.