MP satsar på klimat och välfärd

Idag presenterade Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Janine Alm Ericson partiets skuggbudget. Medan regeringen sviker välfärden och planerar för sänkt skatt på kapitalinkomster, flygresor och fossila bränslen, satsar Miljöpartiet på en rättvis omställning där vi ökar takten i klimatarbetet, stärker välfärden och ökar jämlikheten.

• Det är smärtsamt tydligt att regeringen inte tar ansvar för klimatet eller välfärden. Man ökar utsläppen mitt i en brinnande klimatkris och försätter välfärden i krisläge, med neddragningar och varsel som följd.  Regeringen sviker vårdpersonal, utsatta barnfamiljer och skolor i hela landet. Det är direkt skadligt för vårt land, säger Janine Alm Ericson, Miljöpartiets ekonomiskpolitiska talesperson.
Regeringens budget framtidsfientlig

Regeringens vårbudget bjöd inte på några överraskningar – utan mer av varan “för lite och för sent”. I en tid när utsläppen ökar, barnfamiljer kämpar med ekonomin och vårdköerna växer, förblir regeringen passiv. Det ser inte heller ut att ljusna till hösten. Regeringen har aviserat att man tittar på förslag på sänkt skatt på kapitalinkomster, flygresor och fossila bränslen inför höstbudgeten. Mitt i en brinnande klimatkris väljer regeringen att lägga mångmiljardbelopp på att göra det billigare att förstöra klimatet. Man ignorerar klimatforskarnas larm och de desperata ropen från välfärdssektorn, och istället för en rättvis omställning får vi en fossileldad ökning av de ekonomiska klyftorna i Sverige. Det är en lika skadlig som framtidsfientlig budget.

Miljöpartiet satsar på klimat och välfärd

Miljöpartiet vet att Sverige kan bättre och idag presenterade vi förslag som kan vända den negativa utvecklingen.

– Vi lägger istället fram en budget för en rättvis omställning där vi ökar takten i klimatarbetet, stärker välfärden och stöttar familjer i kostnadskrisen. Vi måste möta klimat- och naturkrisen med politik som minskar utsläppen och stärker den biologiska mångfalden, samtidigt som vi rustar upp det som är vårt gemensamma, bygger ett tryggt Sverige och ser till att ingen lämnas efter i omställningen, säger Janine Alm Ericson.

För att öka takten i klimatarbetet och stärka välfärden väljer Miljöpartier i sin vårbudget att:

• Satsa 7 miljarder mer än regeringen på vården.
  • Öka satsningarna på skola med 1,5 miljarder för att undvika besparingar och satsa 100 miljoner kronor på socialtjänstens förebyggande arbete.
  • Satsa på kvinnojourerna.
  • Höja barnbidragen med 220 kronor i månaden.
  • Införa ett elbilsstöd  på 2500 kronor i månaden riktat mot landsbygdsbilister som minskar både utsläpp och körkostnader.
  • Stärka demokratin och civilsamhället med ett demokratipaket.
  • Rusta upp järnvägen istället för att subventionera flyget.
  • Skydda vår urskog.
  • Stärka svenskt lantbruk med ett bondepaket.
  • Införa ett stöd för konvertering av fossilbilar så de kan gå på el eller biodrivmedel
  • Skydda haven.

Den gröna omställningen är vår tids stora samhällsomvandling. Men ska den bli rättvis krävs politisk vilja. Regeringens politik visar att viljan inte finns – Miljöpartiets förslag banar istället väg för en rättvis omställning, på riktigt.

Ladda ner MP:s vårbudgetmotion 2024