MP kallar infrastrukturministern till riksdagen

Miljöpartiet kräver att regeringen går in och räddar tåglinjerna som SJ snart lägger ner. MP begär även att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommer till riksdagens trafikutskott och förklarar sig.

SJ har den senaste tiden kommit med en rad besked om nedlagda tåglinjer på grund av bristande lönsamhet. Förra veckan meddelade SJ det dystra beskedet att nattågen på sträckan Göteborg-Duved/Åre ska upphöra nästa år. Dessutom lägger SJ ner pendlarsträckan mellan Stockholm och Uppsala. Trafikverket har också varnat för att fler tåglinjer kan ställas in om staten inte skjuter till mer pengar. Detta i ett kritiskt läge när järnvägsförbindelserna i landet behöver bli bättre, inte sämre.

Tidöpartierna sviker resenärerna

Beskedet om nedläggningen är ett bevis på hur Tidöpartierna sviker landets resenärer. Regeringen har under sin tid skurit ned 750 miljoner kronor på järnvägsunderhållet och stoppat planerade järnvägssatsningar från norr till söder. Dessutom har Sverige gått miste om tiotals miljarder kronor i bidrag från EU som kunde gått till upprustning och utbyggnad av järnvägen, eftersom regeringen valde att lämna samarbetet kring EUs stomnät för järnväg.

Regeringen måste agera

Sverige måste investera i ny järnväg i hela landet och i tåg som går i tid. Samtidigt som människor sitter på perrongen och väntar sitter regeringen på händerna. Miljöpartiet kräver nu att regeringen ingriper för att rädda de tåglinjer som SJ hotar att lägga ner, inklusive sträckorna Göteborg-Duved/Åre och Stockholm-Uppsala. Regeringen behöver visa ledarskap och höja sina ambitioner rejält – järnvägsförbindelserna i landet måste bli bättre. Människor ska kunna lita på att man kan åka tåg i hela Sverige.

– Jag tycker att det ska vara självklart att det finns hållbara alternativ för att resa i Sverige. Det är ganska små pengar i en statlig budget. Just nu är det väldigt många som drabbas av icke-beskedet som vi har av regeringen, säger Linus Lakso, ledamot för MP i riksdagens trafikutskott, till Aftonbladet.

MP kallar infrastrukturministern till utskottet

Nu MP begär att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) förklarar sig inför riksdagens trafikutskott och kritiserar regeringens tysta hållning i frågan.

– Vi har i princip inte hört ett pip från infrastrukturministern, säger Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson Linus Lakso till Aftonbladet.

Grön politik för fungerande järnväg

Med grön politik skulle järnvägen fungera bättre. I Miljöpartiets skuggbudget för 2024 satsades 19 miljarder kronor mer på järnvägen jämfört med regeringens budget. Miljöpartiet föreslår ett antal åtgärder för att förbättra tågtrafiken i Sverige, bland annat att vinstkravet på SJ tas bort och att tågföretaget får ett samhällsviktigt uppdrag, likt Swedavia, för att garantera tågförbindelser i hela Sverige. Vi vill även dubbla flygskatten och satsa pengarna på järnvägen. Medan tågen avvecklas åtnjuter flyget skatteundantag motsvarande miljardbelopp varje år.

Regeringen gör Sverige till ett åtlöje

Medan tågen försvinner mellan Göteborg och Norrland och spårar ur på Ostkustbanan och Malmbanan, avnjuter flyget skatteundantag som motsvarar miljardbelopp varje år. Flyget betalar inga bränsleskatter, inga energiskatter, ingen moms på utlandsresor, inga koldioxidskatter och flyger från offentligt subventionerade flygplatser. Samtidigt kom SJ-tågen oftare för sent än i tid i januari. Mitt i allt detta vill regeringen halvera eller rentav slopa flygskatten, trots flygskatten har stort folkligt stöd, minskar utsläppen och finansierar hållbart resande.

Det är politikens ansvar att styra bort från det som förvärrar klimatkrisen och satsa på det som är hållbart. Medan Tidöpartierna ökar utsläppen, stoppar satsningar på stambanor och plockar bort pengar från järnvägsunderhåll, vill Miljöpartiet dubbla flygskatten och satsa pengarna på järnvägen. En dubblad flygskatt kan ge två till tre välbehövliga miljarder till tåg som går i tid. Att chocksänka den vore osedvanligt korkat av Sverigedemokraterna och regeringen.

Kristerssons regering har tillsammans med Sverigedemokraterna gjort Sverige till åtlöje med en slaktad klimatpolitik, skriver språkrör Daniel Helldén (MP) och Linus Lakso (MP) i Expressen.