MP: Höjning av reduktionsplikten räcker inte för att nå klimatmålen

Igår bekräftade Tidöpartierna att de höjer reduktionsplikten och sänker drivmedelsskatten. Något som de menar kommer att bidra till att Sverige når EU:s klimatmål till 2030. Det är oseriöst och vilseledande. Den marginella höjningen och regeringens siffertrixande kommer inte att leda till att Sverige når EU:s klimatmål, enligt MP:s språkrör Daniel Helldén.

När Tidöpartierna förra året sänkte reduktionsplikten kraftigt till 6 procent, vilket kan jämföras med det tidigare reduktionskravet på 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin, var det ett av Tidöpartiernas viktigaste vallöften. Ett populistiskt vallöfte som ur ett klimatperspektiv var helt oförsvarbart – åtgärden beräknades ge fyra miljoner ton ökade koldioxidutsläpp och möttes av tuff kritik från flera tunga remissinstanser.

Även Miljöpartiet och övriga oppositionen kritiserade regeringen hårt, eftersom den sänkta reduktionsplikten ökar koldioxidutsläppen mitt i en brinnande klimatkris och gör att Sverige varit på väg att missa såväl de svenska klimatmålen som de klimatmål vi har genom  EU.

Osannolika beräkningar och mer fossila subventioner

När reduktionsplikten nu höjs från 6 till 10 procent menar Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) att det är en ”gyllene lösning” som kommer leda till att Sverige når EU:s klimatmål till 2030. Men regeringen har ännu inte visat några beräkningar som styrker det påståendet. En samlad expertkår har dömt ut påståendet som mycket osannolikt, och regeringen kritiseras för att inte visa vilka beräkningar man gjort.

Att regeringen samtidigt gör bensin och diesel ännu billigare genom ytterligare fossila subventioner är mycket allvarligt. Det gör att elektrifieringen bromsas och låser fast hushållen i ett sårbart fossilberoende.

Regeringen vilseleder väljarna

Miljöpartiet, som är för en höjning av reduktionsplikten, är kritisk till regeringens hantering av frågan och menar att regeringen fortsätter att vilseleda väljarna för att dölja att de inte har någon plan för att klara klimatomställningen. De har plockat bort reduktionsplikten och chockhöjt utsläppen utan att ha några som helst alternativ.

– Först driver regeringen igenom politik som chockhöjer utsläppen med 50 miljoner ton till 2030. Nu pratar de om en minskning om två miljoner ton. Det är inte seriöst, säger Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén till SVT.

– Det är så uppenbart att Ebba Busch och Romina Pourmokhtari vilseleder oss i den här frågan. De är inte i närheten av att kompensera för utsläppsökningarna de orsakar. Att de skruvar litegrann på den reduktionsplikt som vi införde, det finns något i det. Men det viktiga här är att det blir en sådan liten effekt av det de gör, kommenterar Daniel Helldén till SvD.

Det är inte första gången som regeringen ställer sig på pressträff och lovar att man ska nå klimatmålen. Regeringens klimathandlingsplan bar namnet “hela vägen till nettonoll 2045” och innehöll en graf som visade att utsläppen skulle nå noll 2045. När klimatpolitiska rådet granskade planen konstaterade de att handlingsplanen inte räcker för att nå nettonoll 2045, och DN kunde avslöja att grafen i planen inte byggde på regeringens politik.