MP får högsta betyg i RFSL:s granskning!

MP toppar RFSL:s ranking

Idag släppte RFSL sin EU-valrapport Vägval Europa som granskar hur de svenska partierna har röstat under den gångna mandatperioden och undersöker hur de kan tänkas rösta framåt i hbtqi-frågor. I rankningen framgår att Miljöpartiet fått full pott med ett betyg på 100 procent! Sämst placerar sig Sverigedemokraterna, med endast 38 procent.

– Jag är förstås oerhört glad och stolt över det fantastiska betyg som RFSL har givit oss. Det är ett kvitto på att Miljöpartiet är det självklara alternativet för väljare som vill ha politiker i EU-parlamentet som prioriterar hbtqi-frågor högst, säger Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Många viktiga frågor står på spel i EU-valet den 9 juni för hbtqi-personer runt om i Europa, bland annat en gemensam EU-lagstiftning mot hatbrott. Tyvärr ser vi hur högerextrema rörelser och populister skapar splittring genom att försöka nedmontera jämställdheten och hbtqi-personers rättigheter. Valet den 9 juni är viktigare än någonsin för att bromsa den radikala högerns framfart i EU. Får de nationalistiska högerpopulisterna mer inflytande är risken stor att EU:s arbete med jämställdhet och hbtqi-personers rättigheter försvagas kraftigt.

Hat, hot och våld ökar

Den senaste årliga sammanställningen över utvecklingen för hbtqi-personer i Europa från ILGA Europe visar att vi i nuläget har ett EU och Europa där hat, hot och våld ökar mot hbtqi-personer. Hbtqi-personers familjer har inte samma skydd som andra familjer. Sverige omnämns också i rapporten som ett av flera länder som avslår hbtqi-personers asylansökningar, även om det innebär utvisning till länder där homosexualitet är olagligt och kan innebära dödsstraff. Det är lika förfärligt som oacceptabelt.

MP:s vallöften

Miljöpartiet vill se ett annat EU, där mänskliga rättigheter respekteras fullt ut, för alla. Därför vill vi under kommande mandatperiod fortsätta arbetet för hbtqi-personers rättigheter i hela EU genom att:

• Erkänna hbtqi-personers föräldraskap i hela EU.
  • Kriminalisera hatbrott mot hbtqi-personer.
  • Garantera asylrätten för hbtqi-flyktingar.
  • Införa ett EU-förbud mot omvändelseförsök.
  • Införa ett heltäckande skydd mot diskriminering.

– Precis som RFSL:s granskning visar kommer Miljöpartiet alltid att ge hundra procent i kampen för hbtqi-personers rättigheter, frihet och trygghet, säger Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.

Miljöpartiet har under den senaste mandatperioden i Europaparlamentet kämpat för hbtqi-personers rättigheter, bland annat genom att  kräva att EU ska kriminalisera hatbrott mot hbtqi- personer, arbetat för att stärka EU:s skydd mot diskriminering och  för ett erkännande av hbtqi-personers föräldraskap i hela EU.

Mänskliga rättigheter är en grundbult för ett rättvist EU. I det här valet behöver vi alla som håller respekten för mänskliga rättigheter högt kliva fram och rösta för ett rättvist, solidariskt EU. Alla människor ska ha rätten och friheten att uttrycka sin kärlek, sexualitet och identitet. Från det viker vi aldrig. Detta är grunden för den gröna ideologi som Miljöpartiet bygger på.

Länk till RFSL:s rapport.