Miljöpartiet vill bygga Tåglandet Sverige

Under det närmaste året ska avgörande beslut om framtidens resande fattas. Det är nu vi måste välja väg för klimatets skull. Miljöpartiet föreslår en storsatsning kallad Tåglandet Sverige – med snabba, moderna och pålitliga tåg i hela landet.


Inför kommande diskussioner om en ny plan för infrastruktur föreslår Miljöpartiet en storsatsning till snabba, moderna och pålitliga tåg i hela landet.

– Det är nu vi behöver investera oss ut ur krisen och in i framtiden. Få saker är så smarta att investera i som tågtrafiken. Det ger jobb, framtidstro och möjlighet att resa klimatsmart. Jag vill att mina barn ska växa upp i Tåglandet Sverige, säger Per Bolund.

Genom att bygga nya stambanor för höghastighetståg ökar den totala kapaciteten i järnvägsnätet, men befintliga spår behöver också rustas upp. Satsningen innebär en utbyggd regional tågtrafik, nya stambanor för höghastighetståg, och tågtrafik som knyter ihop Sverige med resten av Europa.

– Alla ska kunna resa bekvämt utan klimatångest, till jobbet och på semester. Då kan vi inte välja mellan satsningar på underhåll av befintliga spår och stora investeringar på ny räls. Vi måste göra båda, säger Märta Stenevi.

Miljöpartiet föreslår bland annat dessa satsningar:

  • Bygg stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm–Göteborg–Malmö i enlighet med Sverigeförhandlingens resultat med centrala stationslägen i städerna längs med sträckan.
  • Bygg nya tågsträckningar såsom Norrbotniabanan, fler spår mellan Gävle–Sundsvall–Härnösand, samt fyrspår mellan Uppsala och Stockholm.
  • Tåg till Oslo från Stockholm via Västerås, Örebro, Arvika och Karlstad. Detta skulle göra att man kan resa på under tre timmar till Oslo från Stockholm och även skapa nya jobb i Värmland och Mälardalen.
  • Återuppta nattågen till Oslo tills sträckan är färdigbyggd.
  • Underhåll och rusta de tågbanor som redan finns.

Läs mer om förslagen i vårt PM.

Relaterade nyheter

Kvinna promenerar cykel bredvid pendeltågKvinna promenerar cykel bredvid pendeltåg

Varför subventionerar regeringen flyg när svenskarna vill åka tåg?

Nu lanseras vårt stora Tågsemesterpaket för resande i Europa

Märta och Per glada framför centralstationMärta och Per glada framför centralstation

Satsning på järnväg som knyter samman Sverige

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter