Kompensera Ukraina för EU:s fossilberoende

Idag presenterade EU-parlamentariker Alice Bah Kuhnke Miljöpartiets nya förslag om en upprättelsefond för Ukraina som kompensation för Europas beroende av rysk energi. Sverige och EU har sedan anfallskriget inleddes gett mer pengar till Putin än i samlat stöd till Ukraina. Det är helt oacceptabelt. EU kan inte fortsätta pumpa in pengar i den ryska krigsmaskinen. Fossilimporten måste upphöra en gång för alla.

Rysslands invasionskrig av Ukraina har nu pågått i 834 dagar. Över 10 miljoner människor har tvingats på flykt och hundratusentals har skadats och dött. Den ryska fullskaliga invasionen rubbar hela den europeiska säkerhetsordningen och är ett hot mot allas vår säkerhet.

– EU:s stöd till Ukraina ska inte bara fortsätta, det ska öka. För varje dag som går fortsätter lidandet. EU:s sanktioner mot Ryssland är uppenbart fullständigt otillräckliga. Hittills har EU misslyckats med att komma åt de stora bovarna i dramat – den fossila energin, säger Alice Bah Kuhnke (MP).

Så länge den ryska skuggflottan tillåts fortsätta att operera i Östersjön biter inte EU:s sanktionspaket mot den ryska oljan. Miljöpartiet har lagt förslag i Sveriges riksdag om åtgärder för att stoppa skuggflottan – ett förslag som röstats ner av Tidöpartierna. Med gasen är det ännu värre. Mer än två år in i kriget har EU fortfarande inte infört sanktioner mot den ryska fossila gasen.

EU har gett mer till Ryssland än till Ukraina

Sedan Putins invasion av Ukraina har EU slutit samman och gett ekonomiskt, militärt och humanitärt stöd till Ukraina för totalt 99 miljarder euro. Men under samma tid har EU-ländernas fortsatta import av fossil energi pumpat in nästan 200 miljarder euro i den ryska krigsapparaten. För varje euro EU gett i stöd till Ukraina, har EU lagt nästan 2 euro på att köpa fossila bränslen av Putin.

– Det är helt oacceptabelt. Det är 200 miljarder som finansierat ryska krigsbrott, istället för Ukrainas självständighet, säger Alice Bah Kuhnke.

Även Sveriges regering är skyldig

Miljöpartiet var först i EU-parlamentet och i Sveriges riksdag med att kräva ett totalt importstopp av rysk energi. Men trots att det gått mer än två år sedan riksdagen röstade för vårt förslag om ett importstopp fortsätter Tidöpartierna i regering och i EU att fördjupa Sveriges fossilberoende. Importen har till och med ökat det senaste året. Totalt har Sverige importerat rysk gas till ett värde över 1,2 miljarder kronor.

Sverige och EU måste omedelbart införa importstopp för all rysk energi. Men det räcker inte. Det är den totala efterfrågan på fossila bränslen som håller uppe världsmarknadspriset. För att på riktigt strypa den ryska krigskassan räcker det därför inte med att EU enbart fasar ut den ryska fossila energin – vi måste fasa ut all fossil energi.

Miljöpartiets förslag – en upprättelsefond

Miljöpartiet har presenterat en lång rad förslag på hur EU ska göra det. Vi vill se en ökad takt i klimatomställningen och satsningar på förnybar energi, ett förbud av fossila subventioner i hela EU och ett förbud mot Europeiska bankers utlåning till nya fossila projekt. Nu vill vi även att EU:s medlemsländer gemensamt ersätter Ukraina med en ny fond på 200 miljarder kronor för militärt, finansiellt och humanitärt stöd. Fonden skulle till skillnad från EU:s stödpaket ge långsiktighet i stödet och sammanlagt skulle det innebära att EU mer än fördubblar sitt stöd. Om vi inte gör detta kommer allt annat stöd till Ukraina bara vara kompensation för skadan vi orsakat genom finansiering av Putins krigsmaskin.

Stopp för rysk energi

Vi gröna kommer att göra vad vi kan från EU-parlamentet för att få till ett omedelbart stopp för import av rysk energi, samtidigt som vi rättvist ersätter Ukraina för den skadan som EU:s vår fossilimport orsakat.

– I Sverige och Europa går högerextrema partier till val på att sluta stötta Ukraina. Det är vad valet den 9 juni handlar om. Och för oss miljöpartister är svaret självklart. Vårt stöd till Ukraina måste vara outtröttligt och vi måste bli kvitt det fossila. Det är inte bara nödvändigt för klimatet, utan även för vårt stöd till Ukraina. Det är inte vårt stöd till Ukraina som ska sina, det är Putins krigskassa, avslutar Alice Bah Kuhnke.

Sammanfattningsvis så vill Miljöpartiet
  • Stoppa EU:s import av rysk fossil energi.
  • Stoppa den ryska skuggflottan i Östersjön.
  • Införa en upprättelsefond för att kompensera för den skada som EU:s import av rysk energi hittills orsakat Ukraina.