EU är vårt hopp när regeringen sviker

Regeringen har svikit Sveriges klimatlöften, så nu står vårt hopp till EU. Det sa Per Bolund i riksdagens EU-politiska debatt.

En gång om året debatterar partiledarna EU-frågor i riksdagen. I år handlade det bland annat om energifrågor, kriget i Ukraina och demokrati och mänskliga rättigheter.

Per Bolund tog upp den svenska regeringens agerande i klimatpolitiken. De stänger miljödepartementet, stoppar det nya reseavdraget, höjer fossilsubventionerna och drar ner på reduktionsplikten. Utbyggnad av havsbaserad vindkraft blir svårare och en tredjedel av reformutrymmet i regeringens budget läggs på att göra det billigare att släppa ut koldioxid.

–De har rivstartat, med betoning på riva. När alla ansträngningar borde ligga på att minska utsläppen, gör regeringen allt för att öka dem, sa han.

–Sverige har gått från att vara pådrivande och att visa vägen i klimatfrågan till att bli en eftersläntrare, en bromskloss. Det kommer också rapporter om det från klimattoppmötet i Egypten, sa han också.

–När regeringen sviker varje klimatlöfte och bryter varje klimatmål, då står vårt hopp till EU. Samtidigt som Sverige sänker klimatambitionerna skärper EU sina klimatambitioner. Det är inte tack vare regeringens agerande, sa Per Bolund.

–Det finns tyvärr bara en vinnare på regeringens politik, och det är Vladimir Putin som fortsatt tillåts bestämma priset på svenska bränslen.

I januari 2023 tar Sverige över ordförandeskapet i EU. Per Bolund uttryckte oro för vad det kan betyda för EU:s miljöpolitik.

–Som ordförandeland har Sverige ett stort ansvar att föra EU i rätt riktning och ena Europas länder snarare än att företräda nationella särintressen. Även här har regeringen agerat i precis motsatt riktning. Bland annat när det gäller EUs skogspolitik och politiken för biologisk mångfald har man röstat med EUs miljövärstingar Ungern och Polen, sa Per Bolund.