Budget för en rättvis omställning

Under en pressträff idag presenterade Janine Alm Ericson, ekonomiskpolitisk talesperson (MP), Miljöpartiets skuggbudget för en rättvis omställning. Medan Tidöpartiernas budget gynnar höginkomsttagare och ökar utsläppen väljer Miljöpartiet en helt annan väg. Vi vill stötta hushåll med små marginaler, satsa på gröna investeringar och prioritera välfärden. Vår politik tacklar såväl klimatkrisen som orättvisorna i samhället. Det är så vi bygger ett starkare Sverige för alla.

Miljöpartiet har idag presenterat en budget för en rättvis omställning. Vår politik stöttar hushåll med små marginaler, bryter otryggheten och skyddar välfärden. Till skillnad från regeringen vill vi investera i en rättvis omställning som innefattar billig grön el till svenska folket, stöd till näringslivets omställning, hållbara transporter i hela landet och tåg som kommer i tid. Att tackla orättvisorna och investera i klimatomställningen är också en effektiv konjunkturpolitik.

– Vi i Miljöpartiet vill ta itu med våra samhällsproblem med en offensiv ekonomisk politik och satsningar på vårt gemensamma. Vi har en regering som väljer att prioritera nästan hälften av reformutrymmet på att sänka skatten, framförallt för de rika. Vi väljer en annan väg, säger Janine Alm Ericson, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Regeringen förvärrar samhällsproblemen

Sverige är ett land med enorma möjligheter. Vi är ett av världens rikaste länder, en industrination som historiskt legat i framkant av utvecklingen, med väl utbyggda system för välfärd. Samtidigt står vi idag inför ett antal stora samhällsproblem. Den gröna omställningen försenas och utsläppen minskar inte tillräckligt snabbt. Våldet, otryggheten och klassklyftorna ökar. Vården, skolan och omsorgen är underfinansierad och tvingas till nedskärningar samtidigt som många familjer har svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Regeringen och SD prioriterar en skattepolitik som gynnar höginkomsttagare och gör det billigare att släppa ut fossila bränslen. Budgetförslaget från Tidö-regeringen ökar de ekonomiska klyftorna, bromsar elektrifieringen och leder till nedskärningar i vård och skola. Miljöpartiet lägger istället fram en budget som minskar inkomstklyftorna och ökar chansen att klara klimatomställningen, säger Janine Alm Ericson, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Miljöpartiet visar vägen till ett annat samhälle med en politik för att:

• Stötta hushåll med små marginaler.
  • Bryta otryggheten och skydda välfärden mot nedskärningar.
  • Göra nödvändiga, gröna investeringar för framtiden.
Tufft ekonomiskt läge

Sverige befinner sig i en lågkonjunktur som har blivit mer utdragen än nödvändigt på grund av en alltför passiv ekonomisk politik från Tidöpartierna. Den skenande inflationen har mattas av och inflationsutvecklingen ligger nu istället tydligt under Riksbankens målnivå. Sverige har en svagare ekonomisk utveckling än andra jämförbara länder samtidigt som arbetslösheten ökar. Miljöpartiet vet vad som krävs för att vända utvecklingen och förhindra att lågkonjunkturen biter sig fast.

– Miljöpartiet väljer att stötta hushåll som har det knapert, satsa på gröna investeringar och prioritera välfärden. De här åtgärderna är inte bara nödvändiga för att tackla klimatkrisen och orättvisorna i samhället. De utgör också en välbelagt effektiv konjunkturpolitik som bygger Sverige starkare, säger Janine Alm Ericson.

Sverige och världen i ett klimatnödläge

Under de senaste veckorna har extremväder drabbat Europa och andra platser i världen med enorm förödelse som följd. Skyfall och översvämningar blir allt vanligare och nu krävs en politik som sänker utsläppen. Men istället har regeringen kraftigt ökat klimatutsläppen i en lågkonjunktur, bromsat in elektrifieringen och sänkt priset på fossila bränslen. Det är ett misslyckande av historiska mått.

– I sin senaste budget satsar regeringen mer än sex gånger så mycket pengar på åtgärder som ökar utsläppen som på åtgärder som minskar dem. Jag kan alltså konstatera att de hade gjort betydligt mer för klimatet om Romina Pourmokhtari och Elisabeth Svantesson låtit bli att gå till jobbet de senaste två åren. Det säger en hel del om hur regeringen hanterar vår tids största ödesfråga. Det finns ingen plan förutom siffertrixande, säger Janine Alm Ericson.

MP:s stora investeringar i den rättvisa omställningen

Sverige har investerat för lite i vår infrastruktur och rapporterna om investeringsbehoven är många. Vi behöver rusta upp och bygga ut järnvägen, VA-systemet, elnätet och försvaret. Det finns även stora investeringsbehov kopplade till de nya gröna industrier som växer fram i bl.a. norra och västra Sverige. Investeringarna handlar både om att få ner utsläppen och behålla vår konkurrenskraft för att inte bli omsprungna av andra länder. Miljöpartiet föreslår därför kraftfulla investeringar för att hjälpa svenska hushåll och företag att göra omställningen, och göra den rättvist.

Vi vill se ett reformerat finanspolitiskt ramverk som ger utrymme åt klimatinvesteringar. I en normalkonjunktur ska löpande utgifter skattefinansieras, men det ska finnas ett investeringsutrymme för att bygga ut de hållbara alternativen. Det skulle gynna både oss och framtida generationer. Därför föreslår Miljöpartiet för 2025 en budget som matchar regeringens reformutrymme och utöver det en investeringsbudget för grön omställning motsvarande en procent av BNP.

Vi investerar i ökat stöd till näringslivet att ställa om och sänka sina utsläpp. Klimatklivet och Industriklivet är två av de viktigaste gröna framstegen för Miljöpartiet i regeringsställning. Satsningarna har snabbat på industriomställningen och minskat utsläppen. För att öka tempot föreslår vi att lägga 3 miljarder mer än regeringen per år på Klimatklivet, samt att förstärka Industriklivet med 1,5 miljarder mer än regeringen år 2025.

Vi investerar i billig grön el till svenskarna. Totalt satsar vi 14,6 miljarder på energieffektivisering och grön baskraft. Energieffektivisering är det enskilt snabbaste, billigaste och mest hållbara sättet att frigöra mer el. Enligt Energimyndigheten finns potential att frigöra hela 25 TWh genom energieffektivisering, att jämföra med de 18 TWh ny kärnkraft som Tidöpartierna vill tillföra till 2035. Därför satsar Miljöpartiet 8,6 miljarder på att återinföra och utvidga stöden för energieffektivisering som nuvarande regering avvecklat. Med vår politik tar staten under en begränsad tidsperiod 60 procent av kostnaderna för energi­effektiviseringsåtgärder för både företag och bostäder.

Vi satsar också sex miljarder på ett nytt investeringsstöd för att snabba på investeringar i grön baskraft –  ett billigare och mer hållbart alternativ till ny kärnkraft för att balansera elsystemet. Konkret handlar det om höjd effekt i vattenkraften, mer flexibilitet och effekt från kraftvärmen, energilagring i form av vätgas, pumpkraft och värmelagring och gasturbiner drivna med förnybara bränslen.

Vi investerar också i hållbara transporter i hela landet genom Sverigekort, rättvis elbilsbonus och riktat leasingstöd för elbilar. För att alla i Sverige ska kunna resa billigt och hållbart behöver vi rätt lösning på rätt plats. Miljöpartiet föreslår sedan tidigare ett Sverigekort som ger alla i hela landet tillgång till kollektivtrafiken för 499 kronor i månaden.

I lands- och glesbygd med långa avstånd är bilen en förutsättning för att få ihop vardagen och där behöver fler få möjlighet att byta till elbil. Därför föreslår vi en rättvis elbilsbonus. Bonusen har ett tak på 550 000. Nivån på bonus beror på bilens pris: ju billigare bil desto mer bonus. Bor du dessutom i inlands- eller glesbygdskommuner så skjuter vi till ytterligare 10 000. Maximal bonus man kan få är 60 000 kronor.

Vi föreslår också ett förstärkt stöd för leasing av elbil riktat till låg- och medelinkomsttagare i lands- och glesbygd. Stödet inspireras av den franska leasingchecken och ger upp till 2500 kronor i månaden för att leasa både begagnade och nya elbilar som kostar under 500 000 kronor. Man ska inte behöva ha råd med en Tesla för att vara en del av den gröna omställningen.

Vi investerar i tåg som kommer i tid. Miljöpartiet lägger 23 miljarder mer än regeringen till att bygga ut och underhålla den svenska järnvägen.

För att finansiera satsningar på framtidens järnvägsinfrastruktur behöver investeringarna i järnvägen höjas med 15 miljarder kronor per år under budgetperioden. Från norr till söder handlar det om nya stambanor i södra Sverige, dubbelspår på nya Ostkustbanan, utbyggnad av Norrbotniabanan och sträckan Oslo–Stockholm.

Vi satsar också 5 miljarder per år på underhåll av järnväg under samma tid. För att järnvägsunderhållet ska bli effektivt behöver det också tas tillbaka i statlig regi. Statens uppgift är att möjliggöra en rättvis grön omställning för hela samhället. Det tar vi i Miljöpartiet ansvar för i vår budget med kraftfulla investeringar i vårt gemensamma välstånd.

Satsningar på natur, hav och skog

Den här regeringens signum i miljö- och naturpolitiken är att först slakta miljöbudgeten, sen lägga tillbaka en liten del och kalla det för satsning. Miljöpartiet vill istället göra omfattande satsningar för att skapa mer motståndskraftiga ekosystem, stärka den biologiska mångfalden och se till att Sverige når våra uppsatta mål. Satsningarna på naturen, havet och skogen består av flera delar. En av dessa är en satsning på 1,6 miljarder mer än regeringen på åtgärder för värdefull natur, hotade arter och naturtyper och för att säkra allemansrätten. En annan är vår satsning på våtmarker, naturbetesmarker och stärkt biologisk mångfald i jordbrukslandskapet.

Lika mycket som vi behöver skydda naturen på land behöver vi skydda våra hav och vatten. Läget för världens hav är akut. Ekosystemen är hotade, det finns snart mer plast är fisk i havet och många bestånd står inför en total kollaps. Tiden för massiva satsningar är nu. Den havsmijömiljard som vi går fram med i budgeten ger Havs- och vattenmyndigheten betydligt bättre förutsättningar att bedriva sitt arbete.

Vi går också fram med en rad åtgärder för att få tillstånd ett hållbart fiske. Hållbara fiskemetoder behöver stimuleras, trålgränsen flyttas, ålen räddas och de fiskare som drabbas av ett trålstopp ska ges möjlighet till ett omställningsstöd.

Sedan Ulf Kristerssons regering tillträdde har skyddet och stödet till svensk skog raserats. I den här budgeten satsar vi över 5 miljarder på skogen som både går till skydd av värdefulla skogar och omställning till klimatanpassat och hyggesfritt skogsbruk. Det är många skogsägare runtom i landet som vill skydda sin skog och vill gå över till mer hållbara skogsbruksmetoder. Genom att finansiera de här åtgärderna möjliggör vi för dem att vara en del av omställningen.

Välfärd i hela landet

Den budget som regeringen har lagt fram är ett dråpslag både för välfärden och för de familjer som redan lever i ekonomisk utsatthet. Medan rika blir rikare lämnas andra efter. Skolan, vården och omsorgen tvingas till nedskärningar som drabbar elever, patienter och personal. Det är anmärkningsvärt att regeringen väljer att gå fram med stora skattesänkningar samtidigt som Sveriges kommuner och regioner inte får en enda krona mer i ökade generella statsbidrag.

Miljöpartiet går i den här budgeten fram med ordentliga satsningar på välfärden i hela landet. En helt avgörande strukturreform, för att säkra välfärden och ge kommuner och regioner förutsättningar att planera verksamheterna, är att koppla det generella statsbidraget till kostnadsutvecklingen. Det innebär ett stopp för de automatiska nedskärningarna som urholkar vården och skolan. Nästa år innebär det att vi satsar 4,5 miljarder mer än regeringen på generella stöd till kommuner och regioner.

Nu har det gått ett halvår sedan statsministern lovade att ingen skulle behöva sägas upp i vården, men i verkligheten har inget förändrats – snarare tvärtom. Regionerna står fortfarande inför nedskärningar och regeringen låter den vårdkris de själva drivit fram fortgå – trots att konsekvenserna är enorma för människorna som drabbas. Både patienter, anhöriga och vårdpersonal förtjänar betydligt mer än så. Miljöpartiet ger regionerna och vården totalt 8,4 miljarder i tillskott nästa år.

Vårt tillskott på generella statsbidrag ger regionerna 1,4 miljarder mer än regeringen och vi går också fram med ett förstärkt sektorsbidrag på 4 miljarder. Det är pengar som krävs för att säkra en trygg och säker vård i hela landet. Vi ser också ett stort behov av att förstärka primärvården och avsätter 3 miljarder till det. Vi avsätter också 2 miljarder för att återhämtningsbonusen ska återinföras och förstärkas.

En skola för alla

En fullgjord utbildning är det främsta vaccinet mot kriminalitet och utanförskap. En av samhällets viktigaste uppgifter är att skapa förutsättningar för skolan att ge alla barn det stöd som krävs för att gå ut grund- och gymnasieskolan med godkända betyg. Där är vi inte idag. Marknadskolan har satt aktieägarnas vinster framför barnens utveckling och brist på resurser har lämnat allt för många elever efter. Svensk skola kan bättre.

Vi lägger fram satsningar som stärker skolans finansiering på både lång och kort sikt, satsar på lärare och elever och skapar förutsättningar för att Sverige ska växa som kunskapsnation. Den svenska skolan idag är ojämlik och präglas starkt av segregationen. Den behöver brytas och ska vi lyckas med det behöver staten ta ett större ansvar för finansieringen och utjämna socioekonomiska skillnader.

Vi vill att statsbidraget utvecklas till sektorsbidrag för förskola och skola och att detta för nästa år uppgår till omkring 12.4 miljarder.

Vi vet att förskolan är otroligt viktig för att förbättra integrationen, ge barnen en större tillgång till språket och en bra start i livet. Därför avsätter vi i den här budgeten en förskolemiljard som ska stärka verksamheten. Vi vill också att fler barn ska ta del av förskolans verksamhet och att alla barn som inte går i förskolan aktivt ska erbjudas en förskoleplats från två års ålder. I vår budget lägger vi även fram satsningar på bland annat fritidshemmen, elevhälsan och gratis frukostar till skolelever. Det är alla reformer som ger varje barn bättre förutsättningar att lyckas i skolan.

Brottsförebyggande åtgärder

Satsningar på skolan är de reformer som på lång sikt är absolut viktigast för att bryta utanförskapen, trycka tillbaka kriminella gäng och ge barn och unga framtidstro. Men vi behöver också ett aktivt arbete här och nu för att återupprätta tryggheten i hela Sverige, stoppa våldsspiralen och hindra fler barn från att antingen mördas eller bli mördare. Det finns ingen snabb och enkel lösning utan det krävs stora satsningar på alla delar i rättsväsendet, socialtjänsten och välfärden som håller i över lång tid.

I den här budgeten lägger vi också fram en särskild satsning på 1 miljard för det brottsförebyggande arbetet och komma till bukt med nyrekryteringen. Det kan handla om insatser i skolan, socialtjänsten, på särskilda ungdomshem och andra offentliga institutioner. I satsningen ingår även ett arbete för att identifiera, motivera och stödja individer som vill lämna kriminaliteten.

– Jag är övertygad om att vi kan bygga ett Sverige som håller ihop. Ett Sverige där vi bryter segregationen och klarar integrationen. Men för det krävs betydligt mer än vad Ulf Kristerssons regering kan leverera, säger Janine Alm Ericson.

Stötta hushållen

Ska Sverige bli ett land som håller ihop krävs både en stark välfärd och ett fungerande trygghetssystem. I ett av världens rikaste länder ska inga barn tvingas växa upp i fattigdom och inga vuxna ska behöva leva i ekonomisk utsatthet.

Den ekonomiska familjepolitiken är en viktig del av den svenska välfärdsstaten. Målet med den är en god levnadsstandard för barnfamiljer men under kostnadskrisen har den tillåtits urholkas. Priserna har ökat, men inte barnbidraget. Man får betydligt färre gympaskor och vinterjackor för barnbidraget idag jämfört med före kostnadskrisen. Det märks i många familjers plånböcker. Vi föreslår därför att barnbidraget höjs med 230 kronor i månaden. Det innebär 37 320 om året för en tvåbarnsfamilj och 55 980 för en trebarnsfamilj.

Samtidigt som regeringen sänker skatten med flera tusenlappar i månaden för den som tjänar mest så minskar bostadsbidraget till barnfamiljer med upp till 2100 kronor i månaden. Det är cyniskt. Bostadsbidraget höjdes för att priserna rusade. Även om priserna inte ökar i särskilt snabb takt så är de kvar på en hög nivå – då ska givetvis inte bostadsbidraget sänkas. För att trygghetssystemen inte ska fortsätta urholkas för varje år behöver de inflationjusteras.

– Sverige är ett land med enorma möjligheter. Låt oss använda dem till en rättvis klimatomställning och en bättre framtid för alla, avslutar Janine Alm Ericson.

Läs hela budgetmotionen här.