Dubbla flygskatten och lägg pengarna på järnvägen

Flygskatten har stort folkligt stöd, minskar utsläppen och finansierar hållbart resande. Att chocksänka den vore osedvanligt korkat av SD och regeringen, skriver språkrör Daniel Helldén (MP) och Linus Lakso (MP), trafikpolitisk talesperson, på Expressens debattsida idag.

Medan tågen försvinner mellan Göteborg och Norrland och spårar ur på Ostkustbanan och Malmbanan, avnjuter flyget skatteundantag som motsvarar miljardbelopp varje år. Flyget betalar inga bränsleskatter, inga energiskatter, ingen moms på utlandsresor, inga koldioxidskatter och flyger från offentligt subventionerade flygplatser. Samtidigt kom SJ-tågen oftare för sent än i tid i januari.

Mitt i allt detta vill regeringen halvera eller rentav slopa flygskatten, trots att skatten är effektiv och populär bland svenska folket. Naturvårdsverket varnar för att utsläppen kommer att öka när de egentligen borde minska och en statlig utredning visar att flygskatten minskar koldioxidutsläppen med mellan 80 000 och 200 000 ton per år.

Det är politikens ansvar att styra bort från det som förvärrar klimatkrisen och satsa på det som är hållbart. Idén om att ta från det utsläppstunga flyget och ge till det hållbara tåget är att ta politiskt ansvar. Svensk järnväg är år 2024 kraftigt underfinansierad och tågen är för få och förseningarna för många.

Stort folkligt stöd

En Sifo-undersökning visar att 73 procent av svenskarna är positiva till flygskatt, och 65 procent är positivt eller neutralt inställda till att höja den. Stödet för en höjning är störst på landsbygden, enligt SOM-institutet. Anledningen är enkel: storstadsbor flyger mycket mer. Enligt Stockholm Environment Institute flyger man sju gånger mer i Stockholmskommunen Danderyd jämfört med landsbygdskommunen Ockelbo.

Varför är det som är ohållbart så billigt och det som är hållbart så dyrt och krångligt? Den frågan diskuteras idag runt många middagsbord. Miljöpartiet är det enda parti som faktiskt försöker göra det lätt att göra rätt: vi arbetar för att tåget alltid ska vara billigare än flyget och snabbare än bilen.

MP vill dubbla flygskatten

Från det så kallade liberala partiet uttrycks oro för att klimatminister Romina Pourmokhtari (L) kommer att gå med på en kraftig sänkning av flygskatten och återigen driva igenom en politik som bryter mot klimatlagen. I praktiken blir det omöjligt för oss i Sverige att leva upp till våra nationella och internationella klimatåtaganden. Det är ett faktum att en kraftig sänkning av flygskatten kommer att leda till ökat flygande och högre utsläpp.

Medan Tidöpartierna ökar utsläppen, stoppar satsningar på stambanor och plockar bort pengar från järnvägsunderhåll, vill Miljöpartiet dubbla flygskatten och satsa pengarna på järnvägen. En dubblad flygskatt kan ge två till tre välbehövliga miljarder till tåg som går i tid. För den enskilda resenären motsvarar en dubblad flygskatt mindre än vad en räkmacka kostar på Arlanda.

Flygskatten har stort folkligt stöd, minskar utsläppen och finansierar hållbart resande. Att chocksänka den vore osedvanligt korkat av SD och regeringen. Lyssna på forskningen och det svenska folket istället och höj flygskatten.

Daniel Heldén (MP), språkrör

Linus Lakso (MP), trafikpolitisk talesperson