Cykeltrafik

Nedan kan du läsa alla våra frågor om berör cykeltrafik

1. Bygga ut säkra gång- och cykelvägar i länet
    Miljöpartiet vill se ett cykelnät över hela länet. Vi vill att cykelvägar och cykelvänliga stråk knyter ihop våra tätorter och andra viktiga målpunkter

Globala målet 3: God hälsa och välbefinnandeGlobala målet 11: Hållbara städer och samhällenGlobala målet 13: Bekämpa klimatförändringarna

2. Placera säkra cykelställ vid regionbussarnas hållplatser
    Cykling är ofta en integrerad del i en individs resa från start till mål, och genom cykling kan kollektivtrafikens upptagningsområde öka betydligt. Därför ska säkra cykelställ finnas vid samtliga regionbusshållplatser i länet, och vid större bytespunkter ska cykelparkeringar med hög standard finnas

Globala målet 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturGlobala målet 11: Hållbara städer och samhällen

3. Underlätta cyklande till och från järnvägsstationer
    Järnvägsstationerna ska utrustas med ett cykelgarage och hyrcykelsystem. Det ska även gå att cykla säkert längs alla större vägar i länet. I samband med att investeringar i väginfrastruktur görs ska alltid gång- och cykeltrafikanters behov tillgodoses.

Globala målet 3: God hälsa och välbefinnandeGlobala målet 9: Hållbar industri, innovationer och infrastrukturGlobala målet 13: Bekämpa klimatförändringarna

4. Underlätta cyklande för Regionens personal
    Regionen ska i sin roll som arbetsgivare fortsätta stimulera till ökad cykling

Globala målet 3: God hälsa och välbefinnandeGlobala målet 13: Bekämpa klimatförändringarna

Tryck här för att komma tillbaka till våra frågor.

Nyheter på ämnesordet

Uppsala län, 22 juni 2024

Resenärer ska bemötas med respekt

Västmanland, 29 maj 2024