Cykeln, i all sin enkelhet, har stor potential. Att cykla kan bidra till att nå flera av FN´s
globala mål för hållbarhet. hälsa och välbefinnande, hållbar energi och infrastruktur,
hållbara städer och samhällen, samt att bekämpa klimatförändringen. Att möjliggöra
ökad cykling i Jönköpings kommun kräver att cykeln finns med och prioriteras, i tidiga
skeden i stadsplanering. Med en medveten planering kan cykeln bli det självklara
färdmedelsvalet. Närhet är en förutsättning, all planering måste utgå från att öka närhet,
inte sprida och glesa ut. Restids- och genhetskvoter ska vara goda, dvs det ska gå snabbt och vara mer gent att cykla än att ta bilen. Cykelparkering ska finnas närmare
målpunkten än dito för bil, både hemma, på jobbet och på stan.
Den renoverade Slottsbron i centrala Jönköping kan nämnas som en specifik plats där
mycket mer finns att önska. Här är höga flöden av gående, cyklister och bussar medan
biltrafiken är gles men tillåts ta mycket av den begränsade ytan. Trots att gång och cykel
är prioriterade märks det inte i realiteten; här behöver ordnas med generösa och
separerade ytor för gående och cyklister och kollektivtrafiken.
Jönköpings cykelprogram (antaget av Kommunfullmäktige 2017) ska revideras och
genomföras med betydligt högre prioritet än idag.