Förskolan har en viktig roll i att kompensera för skillnader i barns uppväxtvillkor. Vi vet också att deltagande i förskola har betydelse för barnets framtida skolresultat. Varje barn måste bli sett och bemött utifrån just sitt sätt att vara. I förskola och skola är det barnets unika behov som ska styra vilket stöd som ges, oavsett eventuell diagnos eller funktionsnedsättning. Behöriga, och tillräckligt många, förskolelärare och lärare är avgörande för utbildningens kvalitet. För skolans samlade uppdrag måste även tillgången till kompletterande personer och kompetenser vara god, som speciallärare och specialpedagoger, skolbibliotekarier, skolsocionomer, kuratorer, logopeder, skolsköterskor, studie- och yrkesvägledare.
För att möta barns olika behov behöver även den fysiska miljön vara flexibel och tillgänglig. På ett par skolor i Jönköping finns nya så kallade modellklassrum, som har anpassats till att vara tystare och lugnare än vanliga klassrum. De är mycket uppskattade av både lärare och elever. Detta projekt behöver spridas till fler skolor och tillägnas mer resurser, för att få en jämlik tillgång till goda lärmiljöer. För att möta barns olika behov måste det finnas möjlighet att gå undan till en lugnare miljö. Det behövs generellt fler mindre grupprum på skolorna. Anpassning till modellklassrum och fler grupprum kan göras i samband med att mer resurser avsätts till underhåll av skolor, för att förbättra våra barns livs- och arbetsmiljö.