Nu går vi in i klimatkampens avgörande stund. Utan handlingskraft under den kommande mandatperioden kommer vi överskrida såväl 1,5-gradersmålet som 2-graderstaket. Som tur är, är det aldrig för sent att göra skillnad. Varje tiondel av en grads uppvärmning som vi undviker betyder räddade människoliv, egendom och ekosystem, i form av färre översvämningar, mildare värmeböljor och mindre artutrotning. Men varje år som går betyder att takten i omställningen måste gå snabbare.
Tyvärr är skärpta ambitioner inte vad Järfällas högerstyre bidragit med de senaste åren. Snarare har den handlingskraft som visades under grönt ledarskap innan 2018 bytts ut mot passivitet. Under mandatperioden 2022-2026 vill vi att Järfälla återigen sätter på sig ledartröjan i miljö- och klimatfrågor.
Den banbrytande koldioxidbudgeten som vi tog fram har legat och samlat damm i Alliansens byrålåda. Den vill vi åter väcka till liv, genom att starta ett nytt klimatkansli på kommunstyrelseförvaltningen som får i uppdrag att bearbeta den till ett pengsatt handlingsprogram som lever upp till våra åtaganden enligt Parisavtalet. Utifrån den nya handlingsplanen får det nya klimatkansliet i uppdrag att uppdatera kommunens miljöplan och övriga mål och styrdokument, och vi föreslår att Järfälla för första gången sätter mål för minskning av våra konsumtionsbaserade utsläpp.
Det nya klimatkansliet ska få en investeringsbudget som de kan rikta till de projekt som bidrar till att förverkliga klimatfärdplanen. Utgångspunkten ska vara att vi i Järfälla ska göra allt vi kan så att världen klarar taket på 1,5 graders-uppvärmning. Om världen missar det målet kommer det inte vara för att vi inte gjorde allt vi kunde.
Det svåra med klimatkrisen är att den genomsyrar all politik, precis som den genomsyrar hela samhället. Det nya klimatkansliet ska ta fram en modell för hur politiken kan få löpande feedback om hur deras beslut hjälper eller stjälper att vi uppnår klimatmålen. Det ska inte längre gå att fastställa fina mål, och sen strunta i dem när det kommer till kritan.
I takt med klimatkrisen förvärras artutrotningen såväl globalt som lokalt. Nuvarande Alliansstyret har inte gjort någonting i tre år för att skydda fler grönområden. Först till valåret 2022 kom ett uppdrag om att utreda skydd av Hästa klack, något som Miljöpartiet hade kämpat för hela mandatperioden. Nu vill vi att Järfälla åter tar ansvar för att skydda mer stadsnära natur, med bland annat ett nytt naturreservat i Ängsjö. Samtidigt som vi höjer ambitionerna gällande skydd av grönområden måste vi också höja ambitionerna gällande Järfällas vatten.
Vi vill snabba på genomförandet av Järfällas vattenplan, ta krafttag i regionens mest förorenade vattendrag Bällstaån, samt hålla Mälaren rent genom exempelvis mjukgöring av hårda ytor i avrinningsområden.
Arbetet med ett giftfritt Järfälla kan inte bara ske ute på fältet, i det gröna och det blå. Vi måste ta oss an våra mänskliga miljöer. Resultatet av gamla miljösynder skapar enorma kostnader för oss idag. Nu måste vi även se till att inte skapa nya för våra barn och barnbarn. Plastmaterial på offentliga platser som parker och lekplatser ska undvikas och konstgräsplaner måste utrustas så att mikroplast inte kan spridas vidare. Alla Sveriges kommuner måste tillsammans ta krafttag för att driva marknaden till bättre lösningar för konstgräsplaner som inte förgiftar vår mark och vatten. Arbetet med giftfri upphandling och det mellankommunala samarbetet för en giftfri vardag måste stärkas. Det gäller framför allt i barnens miljöer.
När Järfälla utvecklas måste vi passa på att bygga för det samhälle vi vill ha i framtiden. Alltför mycket av Järfälla byggs i klimatförstörande betong. Vi vill istället lösa bostadsbristen med trähus, vilket kraftigt minskar klimatpåverkan och möjliggör en trevligare ariktektur. För att Sveriges klimatmål ska gå ihop måste vi i storstadsregionerna ta ett större ansvar för att minska vårt bilberoende. Då krävs det att vi skapar en stadsbyggnad där det är enkelt och tryggt att gå eller cykla.
Kollektivtrafiken måste bli ännu mer tillgänglig. Här fyller den kommande tunnelbanan en stor funktion, men vi måste även se till att de mest bilberoende delarna av Järfälla har snabba, frekventa och pålitliga förbindelser till spårbunden kollektivtrafik. Krafttag måste också tas för att kollektivtrafiken ska vara det naturliga också för resor på tvären.
Även om världen lyckas hålla den globala uppvärmningen till någonstans runt 1,5-2 grader är delar av skadan redan skedd. Effekter av klimatförändring ser vi redan i form av värmeböljor, skogsbränder och översvämningar. För att förbereda oss för dessa konsekvenser vill vi ta fram en plan för att klimatanpassa Järfälla.