Skola
Vi vill öka jämlikheten mellan stadens skolor och förskolor genom att tilldela elever med störst behov mer av resurserna. Stärk läraryrkets status och öka andelen personal per elev. Vi tar barn och ungas hälsa på allvar och verkar för ökad fysisk aktivitet och utökad elevhälsa. Kulturskolan ska utvecklas.
Våra barn och ungdomar ska ges möjligheten och redskapen att lära och utvecklas genom hela livet. Varje barn ska ges möjlighet att lära sig att läsa, skriva och räkna, skapa och delta i samhällsdebatten, samarbeta och umgås med andra samt att påverka och ansvara för sin egen och vår gemensamma livssituation. Denna resa börjar i förskolan, som är viktig för barns utveckling vidare i skolväsendet.
En grön skolpolitik utgår från att elevens lärande sker i klassrummet och läraren är den enskilt viktigaste faktorn för en bra skola. Skolans verksamhet ska vila på tillit till lärarnas pedagogiska professionalitet. Det är viktigt att lärarna ges utrymme till kompetensutveckling, även inom det digitala området, och att den utformas utifrån lokalt uttryckta behov.
Den lokala skolledningen måste ges ett stort mandat och vara beredda att ta ansvar för elevernas kunskaper och sociala utveckling.
Unga helsingborgares psykiska ohälsa oroar oss och Miljöpartiet vill att kommunen stärker arbetet på skolnivå med att förbättra elevernas psykiska hälsa genom elevhälsan.
Vi vill
- stödja lärarens kompetens och utveckling inom sitt yrke.
- ge läraren en bra löneutveckling.
- minska gruppernas storlek och öka vuxentätheten för att därigenom skapa möjlighet för att varje barn blir sett.
- utvärdera och förbättra systemet med en viktad skolpeng som beräknas på de socioekonomiska förutsättningarna med sikte på att varje elev i Helsingborg ska ha samma möjligheter.
- främja digitalisering för att underlätta undervisning och det administrativa arbetet.
stimulera barns och ungas läsande bland annat genom en satsning på en aktiv samverkan mellan förskolan/skolan och skolbibliotek/bibliotek. - återstarta resursskolor för elever med beteendestörningar och avsätta erforderliga resurser.
- avsätta sökbara resurser för att samordna barn och ungas fritidsverksamhet i utsatta områden till skola, fritid, socialtjänst och föreningar.
- att skolgårdarna ska vara gröna, rymliga och stimulera till lek.