Ett tåg i timmen med kortare restid på järnvägen Borlänge – Hedemora – Uppsala
I januari 2015 skickade Miljöpartiet i Hedemora in en egen motion till årets kongress som handlade om vilka åtgärder som regeringen bör prioritera inom järnvägssektorn. De två första att-satserna fick stöd av partistyrelsen och kongressen med mycket stor majoritet på Miljöpartiets kongress i Örebro.
Motionen ger en tydligare vägledning om i vilken ordning som saker bör göras, det har tidigare funnits personer som velat börja bygga höghastighetsbanor först av allt. Miljöpartiet i Hedemora har verkat för att järnvägen mellan Borlänge och Uppsala skall rustas upp innan någon börjar bygga höghastighetsjärnvägar mellan de största städerna.
Om banan mellan Borlänge och Uppsala rustades upp med fler mötesplatser, högre tillåten hastighet, och större bärighet med mera skulle det ha följande effekter:
- Tågen går oftare, en tåg i timmen från tidig morgon är realistiskt om bara några år.
- Kortare restider med 200 eller 250 km/t som högsta hastighet.
- Färre inställda eller försenade tåg
- Bekvämare resor med rakare spår
- Större bärighet gör att de tyngsta godstågen till eller från Borlänge kan köra betydligt fortare än 50 km/t även mellan Krylbo och Hedemora. Det minskar risken för försening av andra tåg.
Vilka åtgärder som behövs är till stor del redan klart, utrett av Trafikverket och Föreningen Dalabanan. Ny sträckning av spåret, norr och söder om Hedemora station, är inritad i kommunöversikten. Banan kan närma sig standarden på andra järnvägar som byggts de senaste 20 åren.