Ny järnväg mellan Göteborg-Borås
Insändare i Lokalpressen Härryda den 15 november 2020
I förra veckan var det möjlighet att lämna i sitt yttrande avseende Trafikverkets samråd 2.
Miljöpartiet i Härryda har redan vid samråd 1 (2020-05-04) lämnat in synpunkter på naturresurser, avgränsning av utredningsområde, stationslägen ,klimatfrågor mm till Trafikverket
Miljöpartiet i Härryda är positiv till att den nya järnvägen ska kunna erbjuda trafik mellan Göteborg och Stockholm med höghastighetståg var 20:e min samt regionaltåg var 12:e minut i regionen. Tre
snabbtåg per timme motsvarar ca 1000 passagerare per timme (minst 10 000-15000 per dag), som
jämförelse var antalet flygresenärer 2016 mellan Göteborg och Stockholm 3700 per dag.
Miljöpartiet i Härryda har lämnat in ett yttrande till Trafikverket och framför allt framhållit de sociala och miljömässiga konsekvenserna. Att bygga en ny stambana i områden där det finns höga
naturvärden och bebyggelse med höga kulturvärden kräver att man noggrant väljer mellan de olika alternativen. I Trafikverkets samrådsunderlag finns det väldigt många förslag på järnvägsdragningar
som inte uppfyller dessa krav. Dessa järnvägskorridorer skapar nya barriärer och nya bullerkällor samt hotar den ekologiska och sociala hållbarheten.
Vi anser att följande järnvägskorridorer innebär mycket stor miljöpåverkan och stor påverkan på kulturbebyggelse och bör uteslutas;
o Tulebo
o Landvetter Öst
o Hindås till Knalleland
o Olsfors
o Rävlanda Nord
o Rydboholm
Miljöpartiet i Härryda kan utifrån tillgängliga underlag i samrådshandlingarna konstatera att de tre nedan uppräknade järnvägskorridorer inte innebär lika stor påverkan på miljö och kulturbebyggelse
som de ovanstående järnvägskorridorerna:
o Raka vägen – efter tunneln blir det stor miljöpåverkan vid Björröd, dragningen bör gå
närmare nuvarande Landvetter samhälle.
o Mölnlycke – efter tunneln blir det stor miljöpåverkan vid Björröd, dragningen bör gå närmare
nuvarande Landvetter samhälle.
o Bollebygd Syd – bör följa riksväg 40 så nära som möjligt.
På Trafikverkets interaktiva samrådshandling kan man se att många skickat in synpunkter på de föreslagna korridorerna. Det är mycket bra att många av våra innevånare uppmärksammat att en ny
stambana kan innebära en stor miljöpåverkan på vår fina orörda natur som vi har i kommunen.
Miljöpartiet de gröna i Härryda vill då också passa på att påminna om att det största projektet som kommunen nu håller på att planera är Landvetter Södra. Det projektet omfattar ca 800 hektar och
där skall det byggas för minst 25 000 invånare. Vi hoppas att medborgarna nu uppmärksammar även det projektet som är ett hot mot kommunens ekonomi och mot ett område med mycket höga naturvärden och skyddade arter.
Miljöpartiet de gröna i Härryda
Roland Jonsson
Marie Strid