Miljöpartiet de gröna i Härryda
stödjer förslaget till ny järnväg 

Miljöpartiet de gröna i Härryda stödjer förslaget till ny järnväg Göteborg–Borås och bibana Mölnlycke

 

I den här texten utvecklar vi bakgrunden till överenskommelsen om järnvägen, hur Miljöpartiet på riksnivå ser på utveckling av järnväg och kollektivtrafik samt lokalavdelningens syn på överenskommelsen.

Bakgrund

Sträckan Göteborg–Borås är ett av Sveriges största pendlingsstråk. Dagens pendling med buss och bil skapar trängsel både på trafikleder och i tätorterna och den enkelspåriga järnvägen räcker inte till. Med dubbelspår, som byggs för 250 kilometer i timmen, kan restiden mellan Göteborg och Borås kraftigt förkortas och antalet tåg ökar rejält. Bättre kommunikationer som gör det lättare att ta sig till jobb och studier skapar förutsättningar för regional utveckling. Den nya järnvägen ger oss också möjlighet till ett mer hållbart och energieffektivt resande.

 

Illustration som visar principiell lösning med järnvägens sträckning och stationer enligt överenskommelsen. Källa: Länsstyrelsen i Västra Götaland.

Miljöpartiet på riksplanet och dess syn på järnväg och kollektivtrafik 

På riksplanet vill Miljöpartiet ha fler tåg och bättre kollektivtrafik, det ska vara lätt att resa klimatsmart. Trafikens utsläpp måste minska om samhället ska ha en chans att klara klimatmålen. Oavsett om du bor i en stad eller på landsbygden, ska ta dig till jobbet eller åka på semester, så ska det vara billigt och enkelt att välja det klimatsmarta sättet att resa. Med utbyggd tåg- och kollektivtrafik, kommer du både kunna pendla och upptäcka världen med omsorg om vår planet.

Därför vill Miljöpartiet bygga ut och rusta upp järnvägsnätet för snabba tåg i hela landet och skynda på bygget av nya stambanor för höghastighetståg. Miljöpartiet vill säkra och utveckla nattågstrafiken i hela Sverige och knyta oss närmare våra nordiska grannländer och övriga Europa med fler avgångar. Miljöpartiet vill också bygga ut kollektivtrafiken i hela landet, och göra det billigare att åka buss och tåg, särskilt för unga och pensionärer.

Hur ser Miljöpartiet de gröna i Härryda på det förslag som förhandlats fram för vår kommun?

Vi inom Miljöpartiet de gröna i Härryda är positiva till den överenskommelse som nåddes den 19:e juni 2024 om sträckning för ny järnväg mellan Göteborg och Borås.

Vi anser att en ny dubbelspårig järnväg med hastigheter upp till 250 km/tim (ej höghastighetståg med högre hastigheter) mellan Göteborg och Borås, med stationer i Mölndal och på Landvetter Flygplats är mycket positivt. Detta kommer att öka resandet med tåg och därmed avlastas Riksväg 40 som är en av Sveriges mest trafikerade vägar.

Vi tycker att en station i Mölnlycke som ansluts till den nya järnvägen via en bibana delvis i tunnel, och med bibehållen koppling till kust-till-kustbanan är en bra lösning som kommer att utveckla hela kommunen.

Vi är positiva till att stationen som byggs under Landvetter flygplats utvecklas till en hub för regionalt resande. Dit kan bussar från våra omkringliggande kommuner och områden trafikera. Detta gör också att boende i till exempel Bollebygd och Mark kan ta bussen till Landvetter flygplats och byta till tåget till närliggande stationer. Därmed avlastas till exempel busstrafiken på sträckan till Göteborg.

Vi är också positiva till att hela Härryda kommun inkluderas i zon A, samt att Bollebygds kommun ges dubbel zontillhörighet, vilket underlättar och främjar kollektivt resande inte bara i vår kommun utan en större del av regionen.

Vilka utmaningar kan vi se?

I dagsläget är utmaningarna inte helt kända. Trafikverket kommer att ansvara för projektets genomförande, vilket innebär att till exempel detaljplaner tas fram. Detta gör att vi i Miljöpartiet kommer att ha synpunkter. I slutändan avgör domstol om järnvägsbygget får genomföras. I den här processen kommer vi inom Miljöpartiet att vara aktiva för våra medborgares bästa i samklang med djur och natur.

Sammanfattning

Miljöpartiet de gröna i Härryda stödjer förslaget till ny järnväg Göteborg–Borås och bibana Mölnlycke. Denna med hastigheter upp till 250 kilometer i timmen, inte höghastighetståg som har högre fart. Vi ser stora möjligheter med ökad kollektivtrafik och tågresande och kommer verka för att projektet ska genomföras med minimal påverkan under byggande och drift.

Länka till relevanta informationssidor

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Goteborg-Boras/

https://www.mp.se/valmanifest2022/enkelt-att-resa-klimatsmart/

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.6c20b2211900c4726b226121/1718792733029/Gemensamma%20vägen%20240619%20.pdf

https://www.lansstyrelsen.se/download/18.30dbac4219197edfab99757/1725013293924/Förverkligande-av-den-gemensamma-sträckningen%20Göteborg-Borås.pdf

 

Relaterade nyheter

Örebro län, 19 november 2024

Debatt: Nu behöver skolan en digitaliseringsstrategi!

Skåne, 19 november 2024

Skånska sjukhus borde få ta emot evakuerade patienter från Gaza

Örebro län, 16 november 2024

NA Debatt: Elförsörjning för kommande generationer

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter