Seminarie om Tvärförbindelse Södertörn med Naturskyddsföreningen
Öppet kunskapsmöte om Tvärförbindelse Södertörn
Därför måste motorvägen stoppas
Hör om de hållbara trafiklösningarna för Södertörn
Medverkande:
Riksdagsledamot Trafikutskottet,
Trafikborgarråd Stockholm stad,
Oppositionsråd Stockholms läns landsting,
Kommunalråd Haninge och Huddinge, Gruppledare Tyresö och Nynäshamn,
ledamöter från Stockholms hamnar
samt troligen ledamöter från Södertälje hamn.
Plats: PRO-villan, Runstensvägen 38, Haninge
Tid: 22 januari kl 18-21. Ingen anmälan behövs.
Lorentz Tovatt, Daniel Helldén, Birgitta Andersson
Tomas Eriksson, Marica Lindblad, Johan Svensk, Marie Åkesdotter
Kristian Ek, Hanz Andersson, Celeste Perez, Anton Lindqvist
Läs också nedanstående citat från föredragshållarna:
"Naturskyddsföreningen kan inte acceptera ett projekt som innebär ökad biltrafik, ökade koldioxidutsläpp. Även alternativet tunnel innebär tunnelmynningar och stora trafikapparater som ger ett intrång på den orörda skogen."
"Den övergripande frågan kvarstår, hur rimmar ytterligare satsningar på vägtransporter i allmänhet och Tvärförbindelsen i synnerhet med de klimatmål som Sverige genom att underteckna Parisavtalet förbundit sig att uppfylla?" säger Birgitta Andersson på Naturskyddsföreningen Stockholms Län
"Investeringarna i infrastruktur måste ha klimatmålen som ram, därför kan vi inte blint fortsätta investera miljardbelopp i privatbilismen" säger Lorentz Tovatt, Riksdagsledamot (MP)
“Biltrafiken måste minska för att nå miljö- och klimatmål samt klara framkomligheten för kollektivtrafik, gång och cykel samt nyttotrafik. Forskning visar att satsningar på fler och större vägar tvärtom till ökad trafik och bibehållen trängsel. Exempelvis Östlig förbindelse har betydande miljöpåverkan och Trafikverket kan inte visa att projektet är förenligt med kommunala och nationella klimatmål. Vi måste prioritera satsningar på transporter, exempelvis kollektivtrafik, som ger mindre klimatpåverkan” säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.
"Att verka för att vägtransporter flyttas över till den mer miljövänliga sjöfarten är en klok del av en grön omställning. Däremot måste man också se att godset sedan flyttas vidare på ett klimateffektivt sätt. Tvärförbindelsen har rakt motsatt effekt som inte enbart cementerar användningen av vägtransporter utan också bidrar till ett kraftigt ökande av privatbilismen i regionen.” Anton Lindqvist och Celeste Perez, Stockholms Hamn AB (MP)
Plats: PRO-villan, Runstensvägen 38, Haninge
Tid: 22 januari kl 18-21. Ingen anmälan behövs.
Frågor innan mötet hänvisas till Johan Svensk på 073-184 4477 eller johan.svensk@mp.se