Trängselskatt
Miljöpartiet tycker att trängselskatten som beslutats av riksdagen är bra. Den minskar trängseln i trafiken, särskilt trafikflödet under rusningstrafik, förbättrar miljön och pengarna används framförallt för att bygga ut kollektivtrafiken i Göteborgsområdet, men också till cykelsatsningar och annan infrastruktur.
Miljöpartiet vill:
- Arbeta för högre trängselskatt och att den ska utökas till fler områden för att bidra till finansiering av utbyggd kollektivtrafik och cykelinfrastruktur.
För att kunna utveckla Göteborg till en mer attraktiv stad med människans välmående i fokus, behöver fordonstrafiken minska och de hållbara transportsätten som gång, cykel och kollektivtrafik öka. En av de effektivaste åtgärder som finns i verktygslådan är trängselskatten, något som trafikforskningen ofta lyfter fram.
Den kan både minska trängseln i trafiken och vara en del av den finansiering som behövs för att bygga ut kollektivtrafik och pendlingscykelbanor. Alla är vinnare när både nödvändiga transporter och kollektivtrafik får bättre framkomlighet och punktlighet. Även de som behöver köra bil får en bättre framkomlighet.
Minskar trängseln
Trängselskatten ska under 25 år bidra med 14 miljarder kronor (2009-års prisnivå) till infrastruktursatsningen Västsvenska paketet. Dessa pengar kommer från alla de som kör in eller ut ur Göteborg, många boende i andra kommuner. Utan trängselskatt hade sannolikt göteborgarna fått betala betydligt mer själva för satsningen via kommunalskatten.
Trängselskatten är effektiv. Trafikflödena i Göteborg ligger enligt Trafikverket år 2022 14 procent under 2012 års trafikflöden, som var innan trängselskatterna infördes. Det är en kraftig dämpning av trafiken.
För utbyggd kollektivtrafik
Handlingsplan för målbild Koll 2035, som beskriver en utbyggdkollektivtrafik i Göteborg, Mölndal och Partille, visar att det saknas 18 miljarder för att kunna stärka kollektivtrafiken som behövs för vi ska klara stadens klimatmål. En höjd trängselskatt skulle kunna stå för en del av finansieringen.
Exempel på viktiga satsningar i Koll 2035 som saknar tillräcklig finansiering är Metrobussar, som med egna körbanor längs trafiklederna ger snabba tvärgående resor mellan strategiska platser i det växande storstadsområdet. Även spårvagn genom Nya allén är en mycket viktig tvärlänk för att avlasta Brunnsparken.
Läs mer: Trafik