Jobb

Vi vill ge människor mer makt över sin tid och framtid. Arbetsmarknaden ska vara jämställd och de som idag inte har ett jobb ska få nya vägar in i arbete.

Miljöpartiet vill:

• Skapa attraktiva arbetsvillkor, och större möjligheter för personal inom till exempel skola, vård och omsorg att fortbilda sig.
  • Satsa på fler vägar in i arbetslivet, med fokus på kvinnor med invandrarbakgrund.
  • Öka antalet feriejobb samt enkla och kvalificerade praktikplatser i Göteborgs Stad.
  • Att praktikplats ska erbjudas i samband med SFI.
  • I samarbete med näringslivet och akademin satsa på vuxenutbildning för att stärka arbetstagarnas möjligheter till jobb när samhället ställer om.

Vi vill satsa på ett hållbart och rättvist arbetsliv med ökat inflytande över arbetet med rätt till heltid och möjligheter till sänkt arbetstid. Kommunen, näringslivet och akademierna behöver samarbeta för att fler människor ska komma i sysselsättning snabbare.

Samhället befinner sig i en stor omställning från fossilberoende, till ett samhälle som bygger cirkulära modeller och förnybar energi. De stora privata industrierna arbetsgivarna i Göteborg är en del av denna omställning och kan ge många jobb. Omställningen ställer också kompetenskrav på personalen, därför är det viktigt att staden hjälper till relevant vuxenutbildning så att människor kan ta de jobb som skapas.

Läs mer: Vår nationella jobbpolitik

Läs mer: Företagande och näringsliv