Elevhälsa
Alla barn och unga har rätt att må bra, få bästa möjliga förutsättningar för sina studier och få det stöd de behöver för att klara sin skolgång. Den psykiska ohälsan har ökat bland barn och unga och elevhälsan fyller en viktig främjande, förebyggande och åtgärdande funktion. Vi vill därför fortsätta utveckla och stärka elevhälsans arbete.
Miljöpartiet vill:
- Stärka elevhälsan för att tidigt lyckas fånga upp elever som behöver särskilt stöd.
- Stärka elevhälsans kompetens inom psykisk och social ohälsa.
- Att elevhälsan ska införa psykiska hälsokontroller.
- Sätta ett maxtak på antal elever per skolkurator.
Elevhälsan är avgörande för elevernas trygghet och studieresultat och ska vara likvärdig. Människors hälsa formas i stor utsträckning under barndoms- och ungdomsåren, därför är tidiga insatser viktiga. För barn och unga med psykisk ohälsa krävs det en aktiv samverkan mellan elevhälsa, föräldrar, primärvård, ungdomsmottagning och psykiatri. Vi vill stärka elevhälsan för att tidigt lyckas fånga upp elever som behöver särskilt stöd och stärka elevhälsans kompetens inom psykisk och social ohälsa.
Att snåla in på elevhälsan för att spara pengar eller i vissa fall för att kunna plocka ut vinst får inte vara en orsak till att våra barn och unga får sämre förutsättningar inför vuxenlivet. Det får inte bidra till att våra barn och unga mår dåligt. Vi vill därför att det ska finnas ett tak för antal elever per skolkurator så att det ska finnas möjlighet att fånga upp alla barn och unga som behöver det. Att satsa på elevhälsan är att investera i vår framtid.
Vi menar att elevhälsan måste vara tydligt kopplad till och samordnad med hälso- och sjukvården och forskningen för att säkerställa att varje elev får bästa möjliga hjälp. Det gäller såväl inom den medicinska, som den psykologiska, specialpedagogiska och sociala kompetensen. Vi behöver bra verktyg för screening, för att till exempel kunna upptäcka psykisk ohälsa, utsatthet för våld, sexuella övergrepp eller hedersrelaterat förtryck. Vi behöver en bra samordning mellan olika grenar av elevhälsan, så att de elever där ett behov upptäcks verkligen får den hjälp de behöver. Då riskerar färre elever att hamna mellan stolarna och fler kan få den hjälp de behöver.
Läs mer: Skola
Läs mer: Psykisk ohälsa