I torsdags möttes i Oslo tunga politiska företrädare för Göteborg, Oslo, norska och svenska regeringen, näringsliv, tågbolag samt STRING, den gröna megaregion som omfattar Oslo-Göteborg-Köpenhamn-Hamburg, där nytillträdande ordförande är Karin Pleijel (MP) från det rödgröna styret i Göteborg.
– Sverige riskerar korkas igen av lastbilar utan en förbättrad järnväg Göteborg – Oslo. Gång på gång ser vi nu hur vägarna proppas igen av lastbilar som inte kommer fram och på sikt riskerar lastbilstrafiken öka kraftigt om godset inte istället förs över på järnväg. Det säger Karin Pleijel (MP) kommunalråd i Göteborg och tillträdande ordförande i STRING som är namnet på den gröna megaregionen mellan Oslo-Göteborg-Malmö-Köpenhamn-Hamburg, och som idag hyser cirka 12 miljoner invånare.
Mötet i Oslo hölls för att diskutera hur transporterna kan förbättras mellan Sverige och Norge. Göteborg är Nordens största hamn och därmed Norges viktigaste hamn. Om fem år står Fehmarn-Bältförbindelsen klar mellan Danmark och Tyskland och då visar utredningar att lastbilstrafiken riskerar att mer än fördubblas och korka igen vägarna. EU har identifierat just järnvägsträckan Göteborg-Oslo som en missing link vilket kommer kraftigt förstärkas när den dansk-tyska förbindelsen är färdig. Stora delar av sträckan mellan Oslo och Göteborg är enkelspår, det är en svaghet och idag går nästan all godstrafik på lastbil på E6 mellan städerna.
– Det behövs en grön ryggrad i form av en klimatsmart järnväg för gods och passagerare som möjliggör megaregionen som ger oss positiva framtidsutsikter med bland annat gröna jobb och hållbara transporter. Därför är det så viktigt att förbättra järnvägssträckan mellan Göteborg och Oslo som idag är under all kritik. Det säger Karin Pleijel (MP).
Karin Pleijel tillträder inom kort som ordförande för STRING och kommer bland annat driva på just frågan om förbättrad järnväg inom regionen, och inte minst mellan Göteborg och Oslo. Satsningar för att förbättra och bygga ut den befintliga järnvägssträckan behöver prioriteras nationellt, både i Sverige och Norge. Att föra över mer gods från väg till järnväg är inte bara avgörande för att undvika trängsel på vägarna, det är också en viktig del i att klara klimatutmaningen. Hon är positiv efter mötet i Oslo:
– Det var ett möte i mycket positiv anda! Vi har så mycket gemensamt, Sverige och Norge är till exempel varandras viktigaste handelspartners, och vi har lätt för att samarbeta. Tillsammans i STRING knyter vi norra Europa till kontinenten och kan vara i frontlinjen för den gröna omställningen. Det var en slående samsyn både från näringslivet och alla andra intressenter, om vikten av bra tågförbindelser mellan Göteborg och Oslo, särskilt för godstrafiken.
Fakta:
Arrangör till Oslomötet var den Norsk-svenska handelskammaren.
Bland deltagarna fanns:
Andreas Karlsson, Sveriges infrastrukturministern
Abel Cecilie statssekreterare på norska samferdselsdepartementet
Eirik Lae Solberg (H), kommunstyrelsens ordförande i Oslo
Karin Pleijel (MP) tillträdande ordförande i STRING och kommunalråd Göteborgs Stad
Ole Erik Almlid, Daglig leder i Næringslivets Hovedorganisasjon
Göran Eriksson, VD Göteborgs Hamn
Thomas Becker, VD STRING
String
Den politiska samarbetsorganisationen String arbetar för en megaregion, en grön hub, som innefattar bland annat Hamburg, Köpenhamn, Malmö, Göteborg, Oslo.
Målet är att skapa en region baserat på hållbarhet och en positiv framtidsutveckling med innovationer, hållbara transporter och ett gott liv för människor. https://stringmegaregion.org/
Utredning om ökade lastbilstrafik i Danmark och Norge när Fehmarn-bält-förbindelsen är klar:
https://stringmegaregion.org/rail-freight-with-the-fehmarn-belt-fixed-link/