Hisingen får efterlängtad tågstation – men området riskerar bli otryggt

Hisingen får efterlängtad tågstation – men området riskerar bli otryggt

Hisingens tågstation i Brunnsbo kommer göra det lättare att åka kollektivt. Men Miljöpartiet kräver att planerna görs om. Området runt tågstationen riskerar bli otryggt och bli barriärer mellan Brunnsbo och Backa.
Om Hisingen hade varit en egen kommun hade den varit Sveriges sjätte största, med lika många invånare som Linköping. Nu får Hisingen en egen tågstation vid Backaplan som kan bli en av Göteborgs viktigaste knutpunkter för kollektivtrafik. Det ska kunna gå pendeltåg mellan Uddevalla och Göteborg varje kvart. Dessutom innebär det ett mindre tryck på trafiken i centrum eftersom färre resenärer som måste passera Brunnsparken, som idag är överbelastad.

– Vi är verkligen glada över att bygga ut tågtrafiken runt Göteborg. Nu ska Hisingsborna få en egen tågstation. Många kommer få lättare att ta sig till jobbet, säger Ulrika Frick (MP), ordförande i regionens kollektivtrafiknämnd.

Tågstationen ska ligga vid järnvägen mellan Backaplan och Brunnsbo. När Backaplan är ombyggt till Hisingens centrum kommer det att finnas ungefär lika mycket handelsyta som idag, men även 250 000 kvadratmeter kontor, 8 000 bostäder, förskolor, skolor parker och ett nytt kulturhus.

Planerna på att bygga ut trafikleder vid stationen riskerar dock att bli en otrygg och otillgänglig lösning för cyklister, gående och dem som ska åka kollektivt. Enligt nuvarande planer kommer området kring Brunnsbo station omges av bilvägar, vilket leder till ödsliga områden mellan vägarna.

– När vi nu ska bygga en tågstation borde stationsområdet byggas på att det känns tryggt och säkert för alla att komma till stationen. Att det blir ödsligt runt stationen innebär otrygghet för alla som ska ta sig till stationen, säger Ulrika Frick.

Tågstationen föreslås i samma detaljplan som ett nytt mot och en biltrafikled mellan Lundbyleden och Björlandavägen. På den nya trafikleden kommer cirka 30 000 fordon att passera en vanlig dag, ungefär lika mycket trafik som på Säröleden.

– Tågstationen gör det lättare för fler att åka kollektivt. Det är jättebra! Tyvärr ser vi att Göteborg här håller på att slösa bort denna efterlängtade tågstation till en svårtillgänglig och otrygg plats, avskärmad med storskaliga trafikytor, säger Emmali Jansson (MP), ordförande byggnadsnämnden i Göteborg.

Miljöpartiet vill därför att förslaget arbetas om, för att få ett tryggare stationsområde och bättre binda ihop Backaplan med Brunnsbo. Men byggnadsnämnden valde idag att anta detaljplanen utan att ta hänsyn till Miljöpartiets krav.

– Vi borde istället bygga bostäder, handel och kontor även precis vid stationen. Då skulle fler ha nära till stationen och folklivet skulle ge större trygghet för de som ska till och från stationen, säger Emmali Jansson.

Relaterade nyheter

Göteborg, 16 mars 2025

En rödgrön extrabudget för göteborgarna.

Göteborg, 30 januari 2025

S, V och MP: Sänkt biljettpris med 140 kronor i månaden

Göteborg, 22 november 2024

När SD-regeringen duckar tar vi vårt klimatansvar på allvar

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter