Ingen import av rysk olja och gas till Sverige!

”Inte ett enda fat rysk olja, inga fartyg från Ryssland i era hamnar, ingen verksamhet från era företag i Ryssland”, vädjade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyy till Sveriges riksdag den 24 mars. Han möttes av stående ovationer.

Några dagar tidigare hade ett fartyg lossat 40 000 ton ryskt flygbränsle i Gävle och att annat fartyg rysk naturgas i Nynäshamn. Bara några timmar timmar före president Zelenskyys framträdande, hade riksdagen debatterat ett förslag från Miljöpartiet, för att stoppa all import av ryskt fossilt bränsle och naturgas. Om riksdagen antagit förslaget hade Sverige visat mod och ledarskap framför andra länder, som kanske tvekar då man är mer beroende av rysk bränsleimport än vad Sverige är. Det ryska anfallskriget mot Ukraina finansieras framförallt med pengar från oljan och gasen.

Följande partier röstade mot Miljöpartiets förslag: Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet och Socialdemokraterna.

Endast Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställde sig bakom förslag, som skulle ha haft stor betydelse. Vi tror att många fler stödjer detta initiativ !

Carina Tennfors  & Kenta Hällbom

Miljöpartiet Enköping