Enköpingstågè, ibland kommer och sällan går dé
Enköpingstågè, ibland kommer och sällan går dé
Charlotta Hemlin skrev en intressant krönika om en tågresa från Enköpings station i förra veckan.
Det är helt rätt att politiken i Enköping måste ta ett större ansvar för själva tågtrafikens problem. Vi har inte möjlighet att besluta om tågtrafikens förutsättningar lokalt men alla partier kan på en mängd olika sätt göra sina egna partier medvetna om hur stora våra tågproblem är. Som Charlotta skriver….
”Det är dags för Enköpings kommun att stå upp för sina pendlare och ta strid för tåg som kommer i tid och för täta avgångar även på kvällarna. Sveriges närmaste stad borde ständigt ligga på SJ, Trafikverket och rikspolitikerna för att bli Sveriges bästa pendlarstad. För det är ju sjukt listigt att de som arbetar i Stockholm, Bålsta, Västerås och Uppsala betalar sin kommunalskatt i Enköping.”
Men Mp är dock övertygade om att det måste till en avgift på parkeringen, då platsbristen på parkeringen är akut och de bilar som kan parkera någon annanstans måste göra det. Antalet platser är inte möjligt att öka förrän ett nytt parkeringshus kommer på plats om ett antal år.
När det gäller tågtrafiken är det ett växande problem med för få avgångar och för korta tåg. Information och service till resenärerna är obefintlig på stationen t ex kan inte biljetter längre köpas på plats.
Så här tänker vi i Mp Enköping…..
1. Turtätheten och tågens sittplatser måste öka. (Åtgärd från SJ)
2. Staten (via regering och riksdag) måste ta ett samlat ansvar för järnvägens alla delar – spår, verkstäder och underhåll. Det är nödvändigt, men otillräckligt att bara höja statsanslagen. För att bli effektiva i detta borde ett nytt Banverk bildas.
3. Fyra spår hela vägen mellan Kallhäll och Stockholm behövs nu. Enköping kan inte vänta till 2040-talet på en lösning av fyrspåret genom Sundbyberg. Åtgärder måste till NU. Riksdag och regering måste besluta om en trafikförsörjningsplan och vilka järnvägsinvesteringar som är nödvändiga i ett modernt Sverige.
4. Att förlänga pendeltågen till Enköping skulle möjliggöra för dessa att även stanna i Grillby, sårbarheten vid tågstrul och dåligt väder minskar och turtätheten kan öka.(Åtgärd Region Uppsala & Stockholm, Trafikverket)
5. Det ska vara enkelt att åka tåg. Informationen har försämrats de senaste åren, det går inte längre att få en överblick över tågutbudet till olika delar av landet eller utomlands. Att köpa biljett behöver bli lika enkelt som med flyget.
6. Jernhusen äger Stationshuset i Enköping. Varför åtgärdar de inte husets brister innan det är för sent? Varför förses inte stationen med service, handel och kafé som välkomnar resenärer i väntan på bussar och tåg?
Visst är vi i Enköpings värda välkomnande och hållbara tågresor.
Enköpingsborna vill ta tågé, det är inte nog, men någé !
Kenta Hällbom, gruppledare
Lars Frick, pendlare
Miljöpartiet Enköping