I cyklistvelometern (en nationell granskning och jämförelse av hur cyklister upplever kommunen de cyklar mest i utifrån ett cykelperspektiv från Cykelfrämjandet) så säger 83% att de anser det vara otryggt för våra barn och unga att cykla i Ekerö kommun. Kommuner behöver lyfta fram barnens perspektiv i trafikplaneringen. Vardaglig rörelse har visat sig
främja såväl hälsa som skolresultat.
Under 1970-talet gick eller cyklade 90 procent av eleverna till skolan. Sedan dess har andelen som går eller cyklar halverats. Frågar man barnen själva så vill de cykla. Detta trots att sex av tio barn enligt Trafikverket har skolan inom två kilometer. Föräldrarnas bekvämlighet och oro för trafikolyckor gör dock att barnen i stället hamnar i bilen. För att
vända trenden kan man introducera och marknadsföra vandrande och cyklande skolbuss,vilket har gjorts i t.ex. Uppsala kommun för att få färre att ta bilen och skapa tryggare miljö vid skolorna
Vi yrkar på:
- att säkra avlämningsplatser som ligger en bit ifrån skolan för alla nybyggen
- att utreda var det är lämpligt med bilfria zoner vid våra befintliga skolor
- att introducera konceptet vandrande/cyklande skolbuss
- att arrangera bilfria veckor eller liknande för våra skolor
- att anordna cykeldagar samt teknikträning för våra barn och unga
- att vi på en lekplats ska ha trafik som tema eller skriva detsamma i lekplatsplanen
- att verka för hastighetssänkningar där många barn och unga rör sig